Ny plan fra regeringen koster over 100 millioner kroner: Skatteyderne får regningen

Skrevet af Nicolai Haugsted

25/04/2024
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Den samlede regning lyder på 117 millioner kroner.

Dagens topnyheder

Den grønne omstilling koster dyrt - og regningen skal vi alle tage del i.

Med årsskiftet følger en betydelig stigning i dieselafgiften - et led i en ny politisk aftale der sigter på at fremme miljøvenlige alternativer.

Men denne ændring på 50 øre pr. liter brændstof efterlader dele af transportsektoren i en økonomisk knibe - særligt busbranchen, der står over for store økonomiske udfordringer.

Regeringen og dens forligspartnere har dog sænket udligningsafgiften for at mildne stigningens effekt for private bilejere. En sådan kompensation vil dog ikke nå alle hjørner af transportsektoren, hvilket vækker bekymring blandt professionelle i branchen.

Michael Møller Nielsen, administrerende direktør i brancheforeningen Dansk Persontransport, forklarer konsekvenserne af afgiftsstigningen overfor B.T.

"Danske skatteydere og kunder i turistbusser og fjernbusser på tværs af landet ender med at betale regningen," udtrykker han.

Ifølge Nielsen vil stigningen i dieselafgiften resultere i en øget brændstofregning for busbranchen på op til 117 millioner kroner. Den finansielle byrde vil i høj grad ramme almindelige borgere.

"Cirka halvdelen af regningen på 117 millioner kroner vil skulle betales af kommunerne, så der kommer skatteborgerne til at betale. For fjernbussernes vedkommende vil de kunder, som kører på tværs af landet, komme til at mærke en stigning i billetprisen, for der er kun ét sted at finde de penge, man nu skal betale ekstra for diesel, og det er hos kunderne," fortsætter han.

Branchen står også over for et vanskeligt valg med hensyn til at skifte fra dieselbusser til eldrevne alternativer. Selvom der findes forskellige elbusmodeller til bykørsel, er der færre valgmuligheder for turistbusser, og de tilgængelige alternativer er markant dyrere – op til to og en halv gange prisen for en standard dieselbus.

Desuden er ladeinfrastrukturen for elbusser endnu ikke fuldt udviklet, hvilket komplicerer overgangen til elektriske løsninger.

Nielsen bemærker, at selvom busbranchen aktivt bidrager til den grønne omstilling ved at transportere mange mennesker sammenlignet med individuel bilkørsel, synes det paradoksalt, at branchen står uden for de seneste kompenserende tiltag i transportsektoren. Han påpeger, at det er en stor del af den grønne omstilling at køre mange mennesker sammen, og det er overraskende, at man ikke har inkluderet bustransporten i de seneste tiltag.