Kunstner vækker voldsom debat: Laver filmplakater med forsvundne Emilie

Skrevet af Ninna Andreasen

19/09/2016
Den omdiskuterede kunstner Ibi Pippi Orup Hedegaard kalder blandt andet forsvundne Emilie Meng for “Pigen i kælderen” på en af filmplakaterne. Men han mener selv, hans budskab er vigtigt.

Dagens topnyheder

Siden den 18-årige Emilie Meng forsvandt sporløst den 10. juli, har tusinder af danskere engageret sig i sagen både på sociale medier og ved at møde op til frivillige eftersøgninger af den savnede teenager.

Nu melder den omdiskuterede debattør og kunstner Ibi Pippi Orup Hedegaard sig ind i debatten om, hvad der er sket med Emilie Meng. Han har lavet en række filmplakater med den 18-åriges ansigt på. 

(Artiklen fortsætter under billederne)

 

Filmenes fællestræk er, at de handler om forsvundne kvinder og døde personer. En af plakaterne bærer titlen “Pigen i kælderen”, mens en anden er plakaten fra hitfilmen “Taken”, hvor en ung kvinde bliver kidnappet, og hendes far i en rus af vold sætter sig for at finde hende.

Baggrunden bag plakaterne er, at Ibi Pippi Orup Hedegaard vil vække til omtanke, når folk spekulerer i Emilie Mengs forsvinden, lyder det fra kunstneren selv.

(Artiklen fortsætter under billederne)

 

Til plakaterne skriver han:

- Det er klart, at disse værker ved første øjekast kan virke en anelse usmagelige.

Jeg har fulgt med i flere debattråde omkring Emilies forsvinden. I disse tråde opstår ofte en masse spekulationer, hvor folk (ofte inspirerede af lidt for mange B-film) fremkommer med det ene mere morbide gæt efter det andet på, hvad der ligger til grund for pigens forsvinden. Disse tankeløse spekulationer, som nogle finder det nødvendigt at lufte offentligt, må være grufuld læsning for de efterladte.

Jeg har med disse værker forsøgt at skabe et visuelt modspil til de mentale billeder, som disse kommentarer skaber hos læseren. Jeg håber på denne måde at kunne påvise hvor grufulde og primitive disse spekulationer er.

Kommentarfeltet gløder
Mens mange Facebook-brugere og fans af kunstneren forstår udgangspunktet for plakaterne, mener de alligevel, at han er gået over stregen.

- Jeg forstår dit motiv og er for såvidt enig langt hen af vejen, da jeg også har en oplevelse af at folk ønsker at deltage indirekte i eftersøgningen for at vinde spænding eller hvad der ellers driver disse der ikke kun udtrykker medfølelse og empati. Det kan man godt anse for ukærligt. Dog ser jeg samme ukærlighed og hensynsløshed i din kunstneriske fremstilling - det er en skam, skriver Amalie Egholm.

- Normalt finder jeg dine værker meget inspirerende, men her er du altså gået over grænsen. Der er intet budskab at sende. Der er intet sjov. Der intet følelse, skriver Oliver Dag Haddad Weber.

Ditte Andreasen skriver i kommentarfeltet, at hvis man skal forsvare sit kunstværk, er det ikke kunst.

- Du er tydeligt ikke far til en pige.... Såfremt du var, havde du kunne sætte dig i forældrenes sted, og havde aldrig lavet plat på deres datters forsvinden, skriver hun.

Til det kommenterer kunstneren, at han er far til fire piger.