Underskriv lejekontrakten digitalt

Skrevet af Elo Christoffersen

07/09/2013

Mest læste i dag

Det elektroniske skridt er taget for at forbedre boligorganisationernes service overfor nye beboere, fordi der er døgnåbent på internettet og så spares miljøet og pengepungen for de store mængder papir, der hidtil er blevet sendt frem og tilbage.

Effektivisering betyder ikke automatisk dårligere service. Det er den klare holdning i bygge- og boligadministrationen Domea, der ekspederer omkring 7.000 nye lejekontrakter om året for de 650 almene boligafdelinger.

Håndteringen af lejekontrakter har hidtil foregået ved en længere manuel sagsgang, hvor der er blevet sendt papirer frem og tilbage mellem den kommende beboer og Domea. Men fra den 1. september er det overgået til at foregå digitalt for de fleste nye beboere. Nu er det slut med at vente på posten.

Styrket kundeservice

- Domeas kunder skal i langt højere grad serviceres digitalt, for det betyder, at langt de fleste kunder kommer til at opleve en mere enkel og meget hurtigere kundeservice - og ikke mindst er det kundeservice på tidspunkter, der passer kunden og ikke omvendt. Det skal dog ske uden, at vi taber de, der ikke har adgang til internettet. Denne gruppe borgere bliver der færre af, men derfor skal de stadig have en god service, siger Lene Hadbjerg Sørensen, Kundeservicechef i Domea, om indførelsen af digitale lejekontrakter.

Læs også: Strandgrund med tysk bunker sælges

NemID bliver i løbet af efteråret udbredt på Domeas hjemmeside, så nye beboere kan skrive sig på venteliste og tjekke placering på ventelisterne med NemID.

Store besparelser

Ud over en bedre service for kunderne, så betyder indførelsen af NemID, at der spares penge.

- Sparet tid og færre udgifter til papir og porto betyder, at Domea i stedet kan udvide åbningstiden i vores Kundeservice-afdeling. Konkret regner vi med gradvist at nå op på en ugentlig åbningstid på op til 60 timer, hvilket er en tredobling af timetallet i dag, slutter Lene Hadbjerg Sørensen.