Daniel Wellington – Et ur med en speciel historie

Skrevet af PA

31/12/2017
Historien bag det svenske urfirma Daniel Wellington er ganske speciel. Den startede på den anden side af jordkloden, med et møde mellem to meget forskellige mennesker.

Dagens topnyheder

Et ur er ikke bare et ur. Hverken udenpå eller indeni. Mulighederne for teknologi og design udvikler sig konstant, og det ses tydeligt, når man tager et blik på markedet i 2017. Der er dog en virksomhed, og en type ur der stikker ud; Daniel Wellington.

Og hvorfor så det? Fordi Daniel Wellington ure siden opstarten i 2011 har været en stor succes. Det svenske firma har vækstet enormt, og tjener rekordmange penge, og det hele startede faktisk på den anden side af jordkloden.

 Her mødte den svenske økonom, iværksætter og stifter af brandet Daniel Wellington nemlig manden, der har lagt navn til det nu så populære armbåndsur. Daniel Wellington, den oprindelige, var en mand, der havde en forkærlighed for vintage ure, og det inspirerede altså svenske Filip Tysander til at skabe sin egen kollektion af vintage ure. Det skulle dog ikke bare være en hvilken som helst slags ure. Det skulle være ure, der har et gammelt og eksklusivt look, men til en pris, som alle kan betale, og så kan remmene skiftes ud, noget den oprindelige Daniel Wellington også satte stor pris på.

Og lige præcis muligheden for, at have forskellige remme til sit ur, er noget af det, der gør Daniel Wellington til noget specielt. Derved kan det samme ur nemlig bruges i mange forskellige sammenhænge og situationer, lige fra det afslappede familiearrangement, til det helt store gallaarrangement hvor glitter og glamour er på programmet. Ligeledes gør det urene mere kønsløse, og man kan via remmen selv være med til at bestemme, hvilket look man ønsker.

Urene findes i dag til begge køn, og Daniel Wellington ure til herrer og damer hitter stort både i og uden for Europa. Kun 32 årige Filip Tysander tjener nemlig styrtende med penge, fordi han kollektioner er blevet så populære og efterspurgte verden over, og Daniel Wellington ure er Europas hurtigst voksende virksomhed, inden for den private sektor.

Den opgørelse er baseret på, at virksomheden bag Daniel Wellington ure er vokset med 4.695 procent mellem 2013 og 2015. En stigning der må synes at tale sit eget sprog, og tegne et billede af et brand der ikke bare er eftertragtet, men også vellidt blandt modtagerne og forbrugerne. Det siger også sig selv, en sådan stigning naturligvis har betyder, at Filip Tysanders levevilkår har ændret sig markant, fra dengang han sad i sin kælder i Uppsala, til nu, hvor han ejer Stockholms dyreste lejlighed. Det har altså kunnet betale sig for den unge svensker at satse hele opsparingen på hans iværksætterdrøm. Med en uddannelse som økonom, lå det ikke kortene, at han blot få år efter skulle være mangemillionær, men udviklingen af en ide, og det efterfølgende firma, bevidner at det for nogen kan betale sig at føre sin ide ud i livet, også selvom den måske ser urealistisk ud til at starte med.