Få del af den digitale forbrugsfest

Skrevet af PA

30/09/2017

Dagens topnyheder

I takt med den fortsatte vækst, inden for handler online* sker der naturligvis også en stigning af antallet af webshops. Det skaber en øget konkurrence om de potentielle kunders gunst og mange virksomheder skal derfor til at tænke i nye baner, når de skal markedsføre sig digitalt.

KompetenceKanalen A/S er et digitalt bureau, som efter knap 10 år på markedet er blandt landets førende, inden for netop rådgivning om, og eksekvering af, virksomheders digitale strategier.

Som et af deres kerneprodukter finder man søgemaskineoptimering, hvilket de også fremhæver som helt essentielt for online succes. Man kan nemlig sammenligne søgemaskineoptimering i den digitale verden, med placeringen af en fysisk forretning; du kan have de bedste og billigste produkter, men hvad nytter det, hvis kunderne ikke kan finde dig.  

 

Hvad er søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering – også kaldet SEO – er et yderst effektivt markedsføringsværktøj digitalt. Kort fortalt er SEO en betegnelse for en række tiltag du kan sætte i værk, for at sikre dig en bedre position, når kunderne søger aktivt efter varer eller ydelser online.

Der tales om henholdsvis on-site og off-site SEO. On-site SEO er de mulige forbedringer, der hører under dit eget site. Det kan bl.a. være at forbedre tekster og produktbeskrivelser, at sikre dig at dit site har en acceptabel loadingtid, eller at i understøtter de mest populære betalingsbetingelser.

Off-site SEO er kort fortalt ekstern omtale – også kaldet linkbuilding – af dit site. Det kan f.eks. være når en blogger nævner din virksomhed eller dine produkter. Det kan også være de links der ligger på en side, hvis du sponsorerer den lokale fodboldklub. Sagt på en anden måde, så kan linkbuilding ses som eksterne ’anbefalinger’ af dit site.

SEO er en løbende proces, som hele tiden kan forbedres og justeres; i takt med din egen virksomheds forandringer, men også i takt med forbrugernes ønsker og de teknologiske ændringer.

 

Hvorfor søgemaskineoptimering

Som nævnt handler SEO i grove træk om synlighed – altså hvor godt er du placeret, når potentielle kunder søger efter lige præcis dine produkter eller ydelser. Med en grundig og kontinuerlig SEO-indsats sikrer du dig de bedst mulige vilkår, når der kæmpes om placeringer, kunder og i sidste ende omsætning.

SEO falder under kategorien pull marketing; du henvender dig altså ikke aktivt til forbrugeren med tilbud, specielle kampagner e.l. Du står derimod til rådighed, når kunden har behov for dine produkter eller ydelser og derfor selv har taget det aktive skridt i købsprocessen.

Endnu en stor fordel ved SEO – og digital markedsføring generelt - er at det er målbart. Med værktøjer som bl.a. Google Analytics kan du måle på dine investeringer, helt ned til den enkelte øre.

Hvordan kommer jeg i gang

Mange vil nu stille sig selv spørgsmålet; er søgemaskineoptimering ikke noget jeg selv kan klare? Det korte svar er; jo, det kan du!
Det lidt længere svar vil være, at som med alt andet, så afhænger det af knowhow og forudsætninger.
Skal vi sætte det lidt i perspektiv, så kan det sammenlignes med et husprojekt. Nogle mennesker kan selv istandsætte et helt hus, mens andre skal have en smule hjælp og nogle uddelegerer hele projektet.

Rådet må derfor være at sætte sig ind i faget. På den måde får du en fornemmelse for, hvor meget du selv kan administrere og hvad du eventuelt skal have et SEO-bureau til at hjælpe med. Den viden du får ved at sætte dig grundigt ind i faget, giver dig også de bedste vilkår, når du skal vælge det bureau der skal være din fremtidige samarbejdspartner. 

 

*FDIHs e-handelsrapport 1. halvår 2017