SAS-top forbereder sig på endnu lavere billetpriser

Skrevet af admin

01/08/2016

Dagens topnyheder

Når SAS kan fejre 70 års jubilæum mandag, sker det med udsigt til, at presset på billetpriserne fortsætter - til glæde for passagererne, men som udfordring for luftfarten, der har svært ved at tjene penge.

Ifølge operationel koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen, som er det danske medlem af direktionen i SAS, vil der også i de kommende år være et konstant pristryk i markedet, som lider under overkapacitet.

- Nogle af de priser, vi tilbyder i dag, er næsten de samme, som vi tilbød for 30-40 år siden. Det er ganske abnormt.

- Bare det i sig selv gør, at vi hele tiden skal arbejde med effektiviseringer, men også samtidig arbejde med at forbedre vores produkt hele tiden, siger han.

SAS fremhæver som eksempel fra arkivet, at en billet til Los Angeles fra København kunne købes for 4845 svenske kroner i 1954. Da selskabet åbnede en rute til Los Angeles fra Stockholm i 2016, lød den vejledende billetpris på 4999 svenske kroner.

Det er altså blevet markant billigere for passagererne at flyve, og det stiller store krav til selskaberne om at effektivisere og sænke omkostninger. Men presset på branchen kan også få konsekvenser for den skandinaviske infrastruktur, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Vi har godt 30 millioner gæster om året og flyver over 900 flyvninger om dagen. Rigtig mange tager for givet, at vi fra SAS' side kan tilbyde så mange destinationer dagligt - også fra København.

- Det netværk giver så meget større adgang til verdenen, end vores fem millioner borgere i Danmark berettiger til. Det kan vi ikke tage for givet fremadrettet, når man ser på, hvad der kan ske i luftfart, siger han.

Det kan i sidste ende blive en realitet for danske flyrejsende, at der bliver færre direkte flyruter ud af København.

- Det kan være en situation, hvor man alene kan flyve rundt til nogle punkter i Europa, og så når man skal flyve langt, må man flyve derfra. For eksempel fra London eller Frankfurt, siger Lars Sandahl Sørensen.

Også fra aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank lyder det, at SAS er presset på billetpriserne og slås med højere omkostninger end lavpriskonkurrenterne.

- Der er masser af håndgribelige trusler, der kan skabe et prispres, så SAS ikke kan tjene penge på det, der er kerneforretningen og SAS’ berettigelse.

- Nemlig selskabets fantastisk gode netværk ind og ud af Skandinavien, som der ikke er nogen af konkurrenterne, der er i nærheden af at kunne matche, siger han.

/ritzau/