Antallet af prissammenligningssider er eksploderet de seneste år

Skrevet af PA

10/12/2017

Dagens topnyheder

Prissammenligningssider bliver mere og mere populære på nettet. Branchen har oplevet kraftig vækst de seneste år, og den positive udvikling forventes at fortsætte frem mod 2020. Det viser en global undersøgelse foretaget i 2017, af det internationale revisionsfirma PwC.

 

Hvorfor er prissammenligningssider så populære?

En af de vigtigste årsager til at prissammenligningssider er blevet så populære, er at de tilbyder fordele for både forbrugere og firmaer.

 

Forbrugerne bliver præsenteret for et langt større udvalg af muligheder med en prissammenligningsside. Det er nemt at overskue markedet, da man ikke behøver besøge en masse forskellige hjemmesider, og alle forbrugere elsker løsninger der gør købsprocessen mere enkel og bekvemmelig.

 

Firmaerne kan bruge prissammenligningssider til at penetrere nye markeder. De får øget omtale, og der kommer der kommer nye kunder til deres side, som de muligvis aldrig ville have fået ellers.

Mere end kun prissammenligning

Tit bruger de individuelle firmaer forskellige begreber for at adskille sig fra konkurrenterne. Det kan være forvirrende for forbrugeren. Undersøgelsen fra PwC viser, at prissammenligningssider der anvender en holistisk tilgang til prissammenligning klarer sig allerbedst.

 

På markedet for rejseforsikring tilbyder prissammenligningssiden rejseforsikringsguiden.dk eksempelvis meget mere end blot en prisoversigt. De beskriver alle de mange regler og vilkår der gælder på markedet, og sammenligninger blandt andet også dækninger og kundetilfredshed.

 

Det samme gør sig gældende på markedet for a-kasser, som er endnu et segment med mange regler og love. Her hjælper skift-a-kasse.dk eksempelvis forbrugerne med at forstå de mange love omkring arbejdsløshedsforsikring. Det styrker kundernes beslutningsprocess, så de kan vurdere a-kasserne ud fra andet end blot pris.

Serviceniveau og kundetilfredshed er vigtige parametre

Prissammenligningssider giver som beskrevet mulighed for at vurdere produkter og firmaer ud fra andre faktorer end pris. Et højt serviceniveau og kundetilfredshed er to vigtige faktorer, som den moderne forbruger vægter højt.

 

Prissammenligningssider der inkluderer disse parametre er derfor blandt de mest populære ifølge undersøgelsen. Det tegner et billede af, at de prissammenligningssider der formår at inkorporere andre ting end pris i deres sammenligning, står til den største vækst i fremtiden.