Få styr på økonomien i din virksomhed

Skrevet af webmaster

01/06/2018
Når man har en virksomhed, er det alfa og omega, at økonomien spiller. Det er ikke bare lovpligtigt, det skaber også et langt større overskud i virksomheden.

Dagens topnyheder

Faktisk kan dårlig økonomistyring og besværlige processer være årsagen til, at en slet virksomhed ikke skaber overskud. Heldigvis findes der en løsning: ERP.

Økonomistyring er ikke svært

Først og fremmest er det vigtigt at aflive en sejlivet myte: at økonomistyring er svært. Faktisk er det ofte meget mere besværligt, når man ikke har styr på tingene. Når dit økonomisystem spiller, skal du nemlig bare taste tallene ind og lave bilag. Derfor er der god grund til at bruge en lille smule tid på at få det helt rigtige økonomisystem.

Det kan for eksempel være et ERP-system, som kan samkøre alle virksomhedens processer. Det betyder dels, at du har din økonomi samlet ét sted, og at du kan samkøre dataene med data fra resten af virksomheden. ERP betyder Enterprise Resource Planning og er et samlet system, som holder styr på al virksomhedens data for dig. Som navnet antyder, hjælper systemet dig med at planlægge virksomhedens ressourcer og processer, så du får størst muligt udbytte af dem.

Samkøring sparer ressourcer

Når du samkører virksomhedens processer, samler du al information ét sted. Det gør det meget nemmere at bevare overblikket, og du slipper for at holde styr på mange forskellige databaser. Det betyder for eksempel, at køb, salg og lagerstatus automatisk bliver opdateret, så du hele tiden kan se, hvor der skal sættes ind. Du slipper også for meget manuelt arbejde med økonomien, så du kan fokusere på det vigtige. 

ERP kan skræddersyes til netop dine behov, så systemet giver bedst mulig mening for din virksomhed. Det kræver lidt planlægning, men i det lange løb sparer du mange penge på administration, og du undgår rod i økonomien. ERP kan bruges til både små og store virksomheder, men det kræver et samarbejde med en ERP-udbyder, som kan hjælpe dig med at udforme og implementere systemet.