FDM anbefaler ikke længere Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo

Den syv år gamle model, der er Danmarks mest solgte de seneste år og i dag sælges i en faceliftet udgave, fik ellers fire stjerner, da den blev testet i 2005.

- Resultatet af den nye test er skuffende, og selv om trillingebilerne har mange tilfredse ejere, kan vi ikke længere anbefale, at man køber en af disse biler fra ny. Vi anbefaler generelt, at man investerer i nye biler, der har opnået fire eller fem stjerner i crashtesten fra Euro NCAP, siger Søren W. Rasmussen, FDMs repræsentant i det europæiske crashtestsamarbejde Euro NCAP.

Kravene til nye biler er strammet
Problemet er ikke, at bilerne er blevet dårligere, men at kravene til nye biler er løbende er blevet strammet. De har tidligere opnået fire stjerner, men da testen er foretaget for syv år siden, kan resultatet i følge nye regler fra Euro NCAP ikke længere benyttes i forbindelse med markedsføring af bilerne.

- Selv om de i mellemtiden både har fået airbaggardiner, en mere fodgængervenlig front samt antiudskridningssystemet ESC, er det ikke nok til at bevare de fire stjerner, da karrosseriet ikke er bygget solidt nok, siger Søren W. Rasmussen, og fortsætter:

Høje bilafgifter en udfordring
Det dårlige resultat er en udfordring på det danske marked, hvor mange bilkøbere har været nødsaget til at investere i en billig mikrobil på grund af de høje bilafgifter.

Siden 2005 er der i alt solgt 73.000 Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107 i Danmark, og det gør dem samlet til den mest solgte bil.

I de seneste måneder er de tre biler dog blevet overhalet af de femstjernede, økonomisk attraktive identiske biler i form af Seat Mii, Skoda Citigo og VW Up. De fik de maksimale fem stjerner, da de blev crashtestet i 2011, men ville sandsynligvis også få et ringere resultat, hvis de skulle udsættes for Euro NCAPs skærpede test.

Se video fra Euro NCAP-crashtest af Toyota Aygo:

Dagens Gossip