Fysiske forretninger udnytter nettets muligheder

Skrevet af PA

27/04/2017

Mest læste i dag

Igennem de senere år lukning af fysiske forretninger været et velkendt billede mange steder i landet. Mange fysiske butikker har, som bekendt, været presset af den stigende E-handel, som giver forbrugerne mulighed for at købe alt lige fra tøj til forbrugerelektronik via nettet – ofte til nogle priser, som er væsentligt lavere end de prisniveauer, som de fleste fysiske forretninger kan hamle op med. Men måske er den stigende nethandel ikke så skidt endda for de fysiske butikker.

 

Dog behøves tendensen slet ikke at være sådan. I hvert fald ikke hvis man spørger ekspert i E-handel og online marketing, Lars Steen Møller, som er indehaver af det århusianske webbureau, Apparat.

 

”Den stigende nethandel behøves ikke nødvendigvis resultere i butiksdød for landets fysiske butikker. Når eksempelvis en tøjforretning alligevel har varerne på lager samt et fysisk lokale at opbevare og afsende pakker fra, ligger det lige til højrebenet for de fysiske butikker at tilknytte en webshop, hvorfra de har mulighed for at afsende varer til de kunder, der ønsker at bestille på nettet.

 

Man skal huske på, at de i forvejen har likviditet bundet i varelager og allerede har et fysisk lokale, så meromkostningen ved at tilknytte en webshop sammenlignet med den ekstra omsætning, som virksomhederne har mulighed for at generere, gør det uden tvivl til en rigtig god investering for virksomhederne at inddrage muligheden for at lade kunderne handle online”, fortæller Lars Steen Møller som driver et webbureau i Århus ved navn Apparat.

 

Som webbureau har Apparat blandt andet hjulpet en lang række forskellige virksomheder, som også forhandler produkter i fysiske butikker. Han mener ikke, at fysiske butikker bør frygte den stigende handel på nettet – faktisk tværtimod.

 

”På nettet har du ikke bare mulighed for at sælge varer i hele landet. Du har mulighed for at eksportere varer til forbrugere i mange andre lande end Danmark. Derfor bør fysiske butikker ikke være kede af den stigende E-handel – men snarere anse det som en fantastisk mulighed for at skabe yderligere vækst indenfor lige netop den niche, man befinder sig i”.