Søgemaskineoptimering og Google AdWords: Hvad er forskellen?

Skrevet af webmaster

03/05/2018
Hvis du har læst op på online marketing – eller begået dig på internettet - er der en chance for, at du har stødt på et par termer, som du ikke helt kan skelne mellem.

Dagens topnyheder

Termer som Google AdWords og søgemaskineoptimering (SEO). Disse to termer får du beskrevet forskellen mellem i denne artikel.

Google AdWords

Synlighed på søgemaskinerne er uden tvivl dét, som genererer salg, og en høj placering på søgemaskinen er derfor en uhyre vigtig komponent for en virksomhed. Google AdWords-annoncerne vil blive vist i Googles øverste del, og vil altid være de første fire resultater. Det betyder, at der er en kamp mellem virksomhederne for at ende på disse pladser, da de giver størst synlighed.

Google AdWords fungerer på den måde, at virksomheder kan byde på de forskellige søgeord, som virksomheden finder relevant. Når nogen klikker på annoncen, betaler virksomheden den aktuelle pris pr. klik. Prisen afhænger af tilstand og konkurrence på det specifikke søgeord, som annoncen fokuserer på.

Hvis du vil læse mere om Google Adwords, kan du besøge Googles egen hjemmeside her

Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering er et værktøj, hvor der ikke involveres betaling. Værktøjet bruges til at forbedre hjemmesidens placering i de organiske søgeresultater. De organiske søgeresultater er placeringer, som vises efter Google AdWords-annoncerne. Og, er også en uhyre vigtig komponent for en virksomheds synlighed på internettet.

Det er dog ikke helt nemt at ende på de øverste placeringer i de organiske søgeresultater. I det væsentlige handler det om, hvordan hjemmesiden er designet i henhold til, hvad Google finder passende. Desto bedre siden vurderes af Google, jo højere vil ens hjemmeside ende på placeringerne. Den første side på Google genererer 91,5% af Googles trafikfordeling.

Du kan læse en dybdegående forklaring om de forskellige SEO-tiltag, som du kan bruge til at forbedre din hjemme hos AW Media, et SEO bureau.