Arriva modsiger DSB: Mere konkurrence gavner forbrugerne

Skrevet af admin

01/12/2015

Dagens topnyheder

DSB advarer tirsdag mod at privatisere flere togruter efter 2020. Det gør selskabet, efter ministeriet har givet DSB en garanti mod nye udbud på jernbanen frem til netop 2020.

Men transportvirksomheden Arriva er uenig med DSB's topchef Flemming Jensen i, at der ikke er et stort potentiale i mere konkurrence på skinnerne i Danmark.

- Vi ved, at vi igennem udbud kan løfte produktiviteten i jernbanerne og dermed kan give passagerer en bedre service. Samtidig kan staten spare 20-30 procent af tilskuddet til jernbanen, siger Arrivas administrerende direktør, Nikolaj Wendelboe, til Ritzau.

Arriva overtog i 2003 en række regionale togskinner i Midt- og Vestjylland. Det har medført en gevinst for både Arriva og den danske stat.

Rigsrevisionen konkluderede i 2012, at den danske stat har sparet over 300 millioner kroner i perioden 2003-2010 ved at udlicitere de jyske strækninger.

Og ifølge Nikolaj Wendelboe er Arriva klar til at overtage drift af flere regionale togruter.

- På nogle regionale strækninger vil du kunne køre uden at skulle have betaling fra staten. Det er Arriva meget interesseret i. Men generelt synes jeg, at staten sagtens kan betale private for drift, når de spar penge på det.

DSB's topchef og Nikolaj Wendelboe er dog enige om, at ikke alle strækninger er mulige at lave overskud på.

Arrivas interesse i at overtage flere regionale ruter afhænger af, hvilke strækninger man taler om. Og om hvorvidt man får betaling af staten eller ej.

- Hvis du skal lave en strækning uden kontraktbetaling, så kræver det et passagergrundlag, der er stort nok i sig selv, til at du både kan leve op til den serviceforpligtelse, du har i en kontrakt med staten, og det samtidig kan løbe rundt.

- Det er der kun nogle få strækninger, vi kan regne os frem til, hvor det er muligt uden kontraktbetaling, siger Nikolaj Wendelboe.

/ritzau/