DSB opdager ny revne i IC4-togs akselleje

Skrevet af admin

08/04/2014

Dagens topnyheder

Problemerne forsætter for de omstridte IC4-tog, efter at DSB mandag efter en rutineinspektion trækker endnu et tog ud af flåden på grund af en revne i et såkaldt akselleje.

I sidste uge kom det frem, at togene, som blev leveret syv år for sent af italienske Ansaldobreda, i tre tilfælde har været udsat for brud i aksellejekasserne. Dermed har DSB oplevet fejlen fire gange i alt.

- I en af de løbende inspektioner har vi i dag konstateret en revne på et IC4-tog, som vi holder ude af drift. Derfor har vi rapporteret det til Havarikommissionen og Trafikstyrelsen, siger sikkerhedschef i DSB Lars Nordahl Lemvigh til Ritzau.

Mandag er der deadline for DSB, der af Trafikstyrelsen er blevet pålagt at komme med en ny risikovurdering af IC2- og IC4-togene.

DSB konkluderer i den, at driften med togene godt kan opretholdes, uden at det medfører forsinkelser, lyder det.

- Vi kan opretholde driften med de to togtyper, fordi vi gennemfører inspektioner af aksellejekasserne.

- Det betyder ikke noget for togpassagererne, de vil ikke mærke forsinkelser. Vi tager togene ud til tjek hvert syvende driftsdøgn, hvis der er noget, holder vi dem ude af drift, siger han.

Senest den 15. maj skal DSB følge op med en opdateret risikovurdering. Desuden har virksomheden indledt et samarbejde med tyske eksperter, som er med til at lave en dyberegående undersøgelse.

Tre fjerdedele af IC4-togene er i øjeblikket ude af drift, mens de 19, der har kørt, er under skarp observation. I tre tilfælde - senest i marts - har der været brud på et akselleje.

I den såkaldte safety case, som producenten Ansaldobreda har udarbejdet, og som lægger til grund for IC4-togenes kørselsgodkendelse, fremgår det, at en ødelagt aksellejekasse kan føre til en afsporing af toget i kategorien "katastrofisk".

Det afviser DSB dog, og den italienske producent vurderer da også, at hændelsen sandsynligvis aldrig vil indtræffe.

/ritzau/