For få pædagoger: Eksperter kalder ny børnepakke for "katastrofal" og "uigennemtænkt"

Skrevet af admin

14/03/2015
Dette er et Polfoto arkiv-billede: Pædagog Frederik Mathorne (blå t-shirt) og pædagogstuderende Henrik Jensen mødes på Valhøj Skole i Rødovre. Bevægelse med elever i 1. klasse. Studieliv.

Dagens topnyheder

Da statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) indledte sin nytårstale 1. januar, skete det med et klart budskab til befolkningen: "Vi skal have bedre daginstitutioner, end vi har i dag".

I løbet af de kommende uger fremlægger regeringen sin store børnepakke på daginstitutionsområdet.

Men allerede nu lyder meldingen fra Socialdemokraterne, at børnepakken ikke indeholder flere voksne til vuggestuer og børnehaver. Det skriver Politiken.

Det får to af landets førende forskere på feltet til at kalde regeringens udspil for "uigennemtænkt" og "katastrofalt". For uden en bedre normering får man ikke en bedre hverdag i de pressede daginstitutioner, lyder det fra forskerne.

- Det er uheldigt og virker meget uigennemtænkt og ikke i trit med den forskning, der er på området. Normeringen er i dag alt for dårlig, siger Grethe Kragh-Müller til Politiken.

Hun er børnepsykolog, lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, og medforfatter på en ny undersøgelse om trivsel og kvalitet i daginstitutioner.

- Man bliver nødt til at have flere voksne, ellers får man flere børn, der får det svært, når de skal i skole, siger forskeren til Politiken.

I 2000 var der 5,2 vuggestuebørn per voksen og 9,7 børnehavebørn per voksen i gennemsnit i de danske daginstitutioner. I 2014 var tallet steget til 6,5 børn per voksen i vuggestuerne og 11,8 børnehavebørn per voksen.

Det viser en analyse fra analyseinstituttet Bureau 2000, der blandt andet er baseret på et særtræk fra Danmarks Statistik.

I 2011 afsatte regeringen 500 millioner kroner årligt til daginstitutionerne, dog uden at pengene blev øremærket til flere voksne.

Siden er der på finansloven for 2015 afsat yderligere 250 millioner kroner til børneområdet, denne gang øremærket flere pædagoger.

Det er godt, men ikke "nær tilstrækkeligt", siger Dion Sommer, der forsker i blandt andet daginstitutioner og er professor på Psykologisk Institut ved Aarhus Universitet:

- En børnepakke uden bedre normering er jo katastrofal.

- Hvis man som politiker kunne tage sig sammen til at læse forskningen, vil man se klart, at normering er fuldstændig afgørende for kvaliteten i daginstitutionerne. Det her er meget alvorligt, siger Dion Sommer til Politiken.

/ritzau/