Helle fik opkald fra falsk bankmand – nu advarer hun andre: ”Det virkede meget troværdigt”

Skrevet af Nils Würtzenfeld

22/01/2017
Foto: Helle Nielsen Ziersen/Facebook/Shutterstock
Foto: Helle Nielsen Ziersen/Facebook/Shutterstock
En sjællandsk kvinde var tæt på at falde for dygtige svindleres fidus, da hun pludselig fik en meget troværdig henvendelse fra banken. Nu anbefaler hun andre at være skeptiske.

Mest læste i dag

Svindel på nettet og over telefonen bliver mere og mere udbredt.

Derfor er der også god grund til at være skeptisk, hvis man modtager en henvendelse, der drejer sig om ens penge.

Det erfarede Helle Nielsen Ziersen torsdag 19. januar, da hun pludselig blev ringet op af en mand, der præsenterede sig som Per Andersen fra MobilePay hos Danske Bank på Østerbro.

Det viste sig efterfølgende, at opkaldet var et udspekuleret forsøg på at narre Helle Nielsen Ziersen til at ændre sine bankindstillinger. Det fik hende straks til at sætte sig til tasterne og skrive en advarsel på Facebook.

I sit opslag skriver hun blandt andet:

- Banken har konstateret, at der er forsøg på misbrug af min MobilePay-konto, og de ønsker at køre en anmeldelse. På mit display kan jeg se opkaldsnummeret, så det virker meget troværdigt, lyder det fra Helle Nielsen Ziersen, der havde den falske bankmand, Per Andersen i røret.

Han fortæller hende, at man fra MobilePay side vil sende hende en ny aktiveringskode.

- Få sekunder efter får jeg en sms med aktiveringskode - fuldstændig identisk med dem, jeg plejer at få, så også det virker meget troværdigt. De vil jo ikke have min pinkode, blot give mig en ny aktiveringskode, lyder det fra Helle Nielsen Ziersen der alligevel anede uråd og derfor bad om et direkte fastnetnummer, hvorpå hun kunne kontakte ham.

- Alligevel er jeg skeptisk, og på en anden mobiltelefon tjekker vi telefonnummeret, mens samtalen pågår. Endvidere får jeg tjekket nummeret bag afsendelsen af aktiveringskoden. Jeg er nu 90 procent sikker på, det er et forsøg på bedrageri, men et så professionelt at tvivlen opstår, skriver Helle Nielsen Ziersen.

Hun beslutter sig derfor for ikke at aktivere koden. I stedet meddeler hun, at hun vil vende tilbage dagen efter.

- Selvfølgelig kunne det være rigtigt, så jeg ringer til MobilePay (Danske Bank, red.) og får bekræftet et meget dygtigt forsøg, men absolut svindel, og selvfølgelig er det indberettet til MobilePay såvel som til politiet, lyder det fra Helle Nielsen Ziersen, der var klog nok til ikke at falde for svindlernes fidus.

Hun anerkender dog, at forsøget var yderst troværdigt, og at andre muligvis kan lade sig narre. Derfor afslutter hun med en opfordring til andre:

- Vær altid skeptisk, stil spørgsmål og giv ikke efter, selvom det virker troværdigt. Bed om kontaktinfo/direkte nummer og ring tilbage, når du har tjekket rigtigheden, lyder anbefalingen.

Helle Nielsen Ziersens Facebook-opslag har allerede fået over 16.000 delinger.