Hver sjette patient er utryg: "Man skal selv være en del af personalet, for at det ikke går helt galt"

Skrevet af Laura Nygaard

16/06/2015
Travlhed på landets hospitaler gør patienter og ansatte utrygge. Foto: Polfoto

Dagens topnyheder

I går skrev Dagens.dk om sygeplejerskerne Anne Valentin og Sally Ottilie Jacobsen, der fortalte, hvordan sundhedsvæsenet er så sygt, at det går ud over patienter og ansatte.

Ifølge dem halter både sikkerheden, plejen og arbejdsmiljøet gevaldigt på mange sygehusafdelinger.

Patienterne får liggesår og forstørrede blærer, fordi de ikke får hjælp til at vende sig eller komme på toilettet, og de ansatte får stress og melder sig syge, fordi ledere, patienter og kollegaer hiver i dem fra alle sider, fortæller de.

- Det, der er problemet på sygehusafdelingerne, er, at der altid er for meget at lave. Altid. Det er altid en kamp med tiden; fra man møder ind klokken syv, til man går klokken tre. Man er heldig, hvis man når at få sin frokost, fortalte sygeplejerske Anne Valentin.

Læs også: Dette vil sygeplejersker gerne fortælle dig - de må bare ikke

Nu viser en netop offentliggjort undersøgelse foretaget af Danmarks Statistik i anledning af årets Folkemøde, at hver sjette dansker ikke føler sig tryg i det danske sundhedsvæsen.

I undersøgelsen svarer 16,5 pct. af de 1.234 repræsentativt udvalgte danskere, at de enten i lav eller meget lav grad føler sig sikre i sundhedsvæsnet.

Også på Facebook fortæller læserne, hvordan den pressede hverdag på landets hospitaler gør dem utrygge. Her affødte artiklen om de pressede sygeplejersker over 120 kommentarer:

- De er så pressede. Hele personalegruppen. De kan hverken navn, lidelse eller andre nødvendige oplysninger. Alt må man genfortælle, fordi ingen har nået at læse op på ens journal, inden man skal tale med den. Og muligheden for fejl er bare stor, og man skal selv være en del af personalet for, at det ikke går helt galt, skriver Susanne R.

Dorte H.'s kritik går på, at personalet ikke har tid til at være omsorgsfulde:

- Ja, de er underbemandede. Det går stærkt ud over patienterne, både rent fagligt, men også deres humør er ikke det bedste. De skal huske, at det er syge mennesker, som er indlagte. De har ikke brug for sure bemærkninger og irritationer. Måske skulle de finde sig et job, hvor de ikke har med syge at gøre. Forstår godt deres frustration, men det burde ikke gå ud over dem, som er indlagt, skriver hun.

Læs også: 9 ting du skal vide, før du forelsker dig i en sygeplejerske

Hos Dansk Selskab for Patientsikkerhed kan man sagtens genkende, at patienterne er usikre, men de peger også på manglende dialog som en væsentlig faktor.

Organisationen lavede selv en undersøgelse i efteråret sammen med TrygFonden, der viser, at hver fjerde patient forlader hospitaler med spørgsmål og bekymringer.

- Når et sygdomsforløb begynder med dialog, så er der færre, der er utrygge. Man skal ikke være bange for at spørge, hvis man er i tvivl. Hvis man undrer sig over, at medicinen til ens syge mor pludselig er skiftet ud, så er personalet også interesserede i, at der bliver stillet spørgsmål, siger sygeplejerske og sundhedsfaglig chef Vibeke Rischel.

Sundhedsminister Nick Hækkerup siger til Dagens.dk, at følelsen af utryghed kan skyldes et forvirrende patientforløb.

- Alle patienter skal føle sig i trygge hænder i det danske sundhedsvæsen. Jeg tror, der kan opstå utryghed, hvis man som patient for eksempel oplever at føle sig som en kastebold rundt på afdelingerne. Derfor vil Socialdemokraterne tilknytte de svageste patienter en fast læge, lyder det fra ministeren.

- Jeg tror også, at det handler om, at man som patient kan føle sig utryg, hvis man ikke oplever, at man bliver inddraget i sin behandling. Derfor vil vi bruge mere end 300 millioner kroner på blandt andet at uddanne sundhedspersonalet til bedre at inddrage patienter og pårørende, lover Nick Hækkerup.

Har du oplevet et forvirrende patientforløb? Send en mail til redaktion@dagens.dk og fortæl om dine erfaringer.

Følg Dagens Sundhed for flere lignende artikler: