For meget tid på Facebook ødelægger venskaber: Folkeskoleelever føler sig ensomme

Skrevet af admin

22/10/2014

Mest læste i dag

Aldrig har så mange følt sig alene og ensomme blandt de 13-15-årige i folkeskolens ældste elever. Hver 10. pige og hver 16. dreng føler sig ofte eller meget ofte ensom.

Det viser nye tal fra Skolebørnsundersøgelsen 2014, som Statens Institut for Folkesundhed står bag.

Andelen af ensomme skoleelever er det højeste, siden undersøgelsen blev lavet første gang i 1988. Dengang var det kun en ud af hundrede, som følte sig ensom blandt drengene, mens det for pigernes vedkommende drejede sig om en ud af 25.

- Det er sværere at være ung og barn i dag. Der er meget mere pres på i familien og i skolen. Børnene er pressede af betydelige ændringer i vores skolesystem, hvor der er kommet mere fokus på individualisering og på præstationer, siger Bjørn E. Holstein, en af forskerne bag undersøgelsen.

Desuden bruger unge mere og mere tid på internettet og de sociale medier, hvilket ifølge Bjørn E. Holstein ikke altid er godt for de unge, der i forvejen er udsatte og risikerer at blive ensomme.

Han fortæller, at der er sket store ændringer i den måde, unge mennesker er sammen på i dag. De er kun halvt så meget sammen fysisk som for 10 år siden.

- Interaktionen er gået over til i højere grad at foregå elektronisk, og det stiller unge, der i forvejen er uden for, endnu ringere, når det ikke er normen, at man er sammen fysisk, siger han.

- De ensomme vil blive skubbet yderligere ud i yderkanten, mens dem, der i forvejen har let ved skabe kontakter, vil få et langt bredere netværk på tværs af landegrænser, siger han.

Det er især blandt de 15-årige piger, at flere er blevet ensomme gennem de seneste år. For fire år siden var det kun hver tyvende 15-årige pige, som følte sig alene, mens det tal på fire år er fordoblet.

Hos drengene er det især blandt de 13-årige, at flere er blevet ensomme. Her føler omkring en ud af 14 sig ofte eller meget ensom, mens det drejede sig om hver tyvende i 2010.

/ritzau/