Ny forsinkelse truer metrobyggeriet i København

Skrevet af admin

03/09/2015

Mest læste i dag

Selv ikke byggearbejde i døgndrift kan garantere, at der kommer til at køre metrotog i Københavns centrum på den såkaldte cityring i juli 2019, hvilket ellers var planen.

For trods en specialsyet lov, der har tilladt byggeri i døgndrift og fjernet berørte borgeres ret til at klage, har metroen problemer med at følge den nye tidsplan på syv byggepladser, skriver Politiken torsdag.

Det fremgår af en rapport fra Transport- og Bygningsministeriet, der gør halvårsstatus for anlægsprojekter på transportområdet.

Særligt er der problemer på byggepladsen ved Marmorkirken, og det er alvorligt, fordi en forsinkelse her vil udskyde åbningen af Cityringen yderligere.

- Arbejdsprocesserne øverst i stationsboksen har taget længere tid end forudset. Hvis de efterfølgende tilsvarende arbejder ikke udføres hurtigere end hidtil, er der risiko for, at stationen vil kunne forsinke projektet, lyder det ifølge Politiken i rapporten.

Hovedentreprenør CMT har derfor iværksat "genopretningsplaner" på de syv forsinkede byggepladser for at sikre, "at den overordnede tidsplan ikke påvirkes".

Metroselskabets projektdirektør, Guy Taylor, siger, at de 22 byggepladser til fulde udnytter de nye udvidede byggerammer, men at anlægsprojekter af denne størrelse er komplekse og møder konstante udfordringer.

Derfor tør han ikke garantere, at metrotogene kan køre på Cityringen fra juli 2019.

- Det er vores mål og intention, og vi arbejder ekstremt hårdt på at nå det. Men der er en række udfordringer, som vi skal jonglere med nu og fremover. Der er absolut ingen garantier i denne industri, men vi er håbefulde og optimistiske omkring at levere til tiden, siger Guy Taylor til Politiken.

Han forklarer, at byggeriet ved Marmorkirken har været ramt af flest udfordringer og derfor adskiller sig fra metroens andre byggepladser.

- Problemerne ved Marmorkirken og de risici, vi ser, er kritiske for hele anlægsprojektet, og vi vil identificere så mange afbødningsmekanismer, som vi kan, for at kontrollere de risici. I det værste tænkelige scenarie kan der komme en ti-ugers forsinkelse, som så vil ramme hele projektet, siger Guy Taylor til Politiken.

/ritzau/