Danskerne er utilfredse: Offentlig service dumper med et brag

Skrevet af Redaktionen

24/05/2015
Polfoto

Dagens topnyheder

Det giver danskerne udtryk for i en meningsmåling, som Yougov har lavet for Søndagsavisen.

Godt hver anden dansker har inden for de seneste fem år oplevet et faldende serviceniveau i mindst én offentlig institution eller virksomhed.

Værst står det til i Post Danmark, hvor 55 procent af danskerne mener, at serviceniveauet er blevet dårligere, mens serviceniveauet i offentlig transport, borgerservice og hos Skat ligeledes får en hård medfart.

Årsagen til det forringede serviceniveau skal især findes i de seneste års nedskæringer og digitalisering i den offentlige sektor, mener Christian Bason, som er forfatter til en række bøger om service i den offentlige sektor.

- Man har brugt digitaliseringen til at spare penge og medarbejdere i stedet for at have fokus på, hvordan man skaber en god og brugbar service for borgerne. Derfor føler mange borgere, at de her løsninger er for komplekse og forvirrende, siger Christian Bason til Søndagsavisen.

Hos Post Danmark henviser man til de store omstillinger, som et voldsomt faldende antal breve har medført de seneste år.

- Et eksempel er, at vi gennem flere år har flyttet posthusene ind i supermarkederne, og der er ingen tvivl om, at mange oplever det som en forringelse til at begynde med. Men vi arbejder selvfølgelig hårdt på at leve op til danskernes høje forventninger, siger Morten O. Nielsen, kommunikationschef i Post Danmark.

Også offentlig transport, Skat og borgerservice får tæv i målingen. Specielt digitaliseringen af borgerservice på borger.dk, e-boks og det øgede fokus på hjælp til selvhjælp giver sure miner.

- Man må acceptere, at vi i Borgerservice kærligt vil forsøge at overbevise dig om, at computeren og selvhjælp er vejen frem. Det er klart, at man vil mærke den forandring, hvis man har en forkærlighed for personligt at møde op eller få fysisk post. Før havde vi betjening, nu har vi medbetjening, og det skal nogle måske vænne sig til, siger Charlotte Munksgaard, kontorchef i KL.

Følg Dagens Forbrug for flere lignende artikler: