Over 100.000 danskere fuppet af solbrille-kampagner på Facebook

Skrevet af admin

24/05/2015

Dagens topnyheder

For selvom billige mærkevarer som for eksempel Ray-Ban-solbriller kan virke tillokkende, så advarer eksperter om, at der er tale om et fupnummer, hvis en Facebook-ven tagger dig i en annonce, som reklamerer for dem.

I løbet af det seneste år har it-svindlere indtaget Facebook, lyder det fra eksperterne.

Her spreder de fup-kampagner til tusinder ved at hacke sig ind i en profil og tagge personens venner i svindel-opslaget.

- Lige nu ser vi især billige Ray-Ban-solbriller, der angriber forbrugerne på Facebook. Og det er ikke så underligt, når det netop er nu, mange køber solbriller, forklarer Lars Schmidt Larsen, direktør for e-mærket, den danske certificeringsordning på nettet.

Ifølge e-mærket virker det for svindlerne, at en ven har tagget dig i et opslag. Det giver opslaget troværdighed, at en ven er involveret i det.

It-sikkerhedsekspert Peter Kruse, der arbejder for it-sikkerhedsfirmaet CSIS, fortæller, at over 100.000 danske Facebook-brugere nu "synes godt om" den nyeste Ray-Ban-kampagne, som altså er fup.

- Det nyeste er, at de beder dig installere en Facebook-app for at få adgang til konkurrencen om solbrillerne. Du godkender app'en, som så giver fupbutikken adgang til alle dine venner.

- På vegne af dig synes den godt om konkurrencen på alle dine venners profiler. På den måde er du med til at sprede den viralt, siger han.

Læs også: Pas på: Her er de mest udbredte svindelnumre på nettet

Vælger man at købe solbrillerne, kan der ifølge Peter Kruse ske to ting.

Enten får man tilsendt en Ray-Ban-kopi, men til gengæld har man givet adgang til sine kreditkortoplysninger, som nu kan misbruges. Eller også får man aldrig solbrillerne, som man har betalt for.

Peter Kruse fortæller, at han har gjort, hvad han kunne for, at råbe Facebook op. Men det har ikke været nogen nem opgave.

- Facebook er den nye platform for spam. Hvis man ikke gør noget, vil det være et sted, der er overfyldt af reklamer og støj, så man ikke længere synes, at det er et rart sted at være. Det skader både du og jeg - men det skader også Facebook, siger Peter Kruse.

/ritzau/