10-årige skal undervises i radikalisering og ekstremisme

Skrevet af admin

06/02/2015

Mest læste i dag

Der skal stå radikalisering, terrorisme og ekstremisme på skoleskemaet hos Aarhus Kommunes elever i folkeskolens 4. klasse.

Det særlige undervisningstilbud, der er på idéplan, er en forebyggende indsats, som skal forhindre, at børn helt fra 10-års-alderen bliver draget af radikale miljøer, skriver Berlingske.

Ifølge en skrivelse fra kommunen er børn på fjerde og femte klassetrin i en alder, hvor de er "åbne og søgende" med hensyn til, hvordan de opfatter verden, og det giver derfor mening her at "støtte børnene i at se verden fra forskellige perspektiver".

- Jo tidligere, jo bedre. Og vi er så heldige, at vi modsat de radikale miljøer har skolen som en unik vej til at påvirke børn og unge, siger Bünyamin Simsek (V), rådmand for børn og unge, til Berlingske.

Frygten for terror og ekstremismens fremtog i Danmark har allerede betydet, at mere end 150 skoleklasser i kommunen på 9. og 10. klassetrin samt i gymnasiet er blevet præsenteret for scenarier, dilemmaer og diskussioner om radikaliseringens væsen, terrorisme og demokratiske værdier.

Bünyamin Simsek forklarer, at der er behov for at sætte ind allerede i folkeskolens yngre klasser og ruste de unge til blandt andet at gennemskue ekstremistisk propaganda, fordi kommunen er "i dyb konkurrence med de ekstremistiske grupper med hensyn til at få fat i de unge."

- Hele indsatsen er tænkt som et værktøj til at styrke børn og unges opfattelse af, at de lever i et demokratisk samfund, og hvad det vil sige at være en del af fællesskabet, siger Bünyamin Simsek til Berlingske.

Han tilføjer, at det handler om at give de unge basal viden og på samme tid sige til dem, at der er hjælp at hente, hvis de får brug for det.

Den aarhusianske idé om at forebygge ekstremisme tidligt står ikke alene, da man i regeringens antiradikaliseringsplan vil række ud efter de yngre børn i skolen helt ned til 6. eller 7. klasse, lyder det fra Socialministeriet.

Ifølge Berlingske bakkes den aarhusianske idé op af Mehdi Mozaffari, professor emeritus ved Aarhus Universitet, mens lektor Kirstine Sinclair fra Center for Mellemøststudier ved Syddansk Universitet er skeptisk og advarer imod, at man i antiradikaliseringens navn ser spøgelser, der ikke er der.

/ritzau/