10 gode grunde til at du er i dårligt humør

Der kan selvfølgelig være rigtig mange gode og personlige grunde til, at dit humør ikke lige er i top i dag - du skal arbejde hele weekenden, din økonomi halter, din kæreste er lige skredet, måske er dit helbred dårligt.

Udefrakommende faktorer, som forværrer dit humør, er umulige at forudse og bekæmpe. Men der er faktisk noget, du kan gøre for at hæve dit humør- og energiniveau.

LÆS OGSÅ: 8 ting kun personer med depression forstår

Huffington Post har lavet en liste med ni skjulte grunde til, at dit humør er i bund.

1. Du får ikke nok frugt og grønt
Der er selvfølgelig ingen tvivl om, at fugter og grøntsager er godt for dit helbred. Men en undersøgelse viser, at det faktisk også gavner dit mentale velbefindende.
Britiske forskere baserede undersøgelsen på 80.000 personer og deres helbred og kostvaner. Resultatet var, at folk, der spiste omkring 80 gram frugt og grøntsager hver dag, også havde det bedste mentale helbred - inklusive faktorer som glæde, nervøsitet, tristhed og mentale sygdomme.

2. Du har ikke været ude i solen i dag
Har du siddet inde og hørmet på kontoret hele dagen. Det kan sagtens være med til at at gøre dit humør dårligt. I en lille undersøgelse har forskere samlet 20 mennesker med lavt D-vitamin-niveau og tegn på depression, og enten bedt dem gå ud i solen, eller gå til læge. Efter kun syv uger havde de af deltagerne, der havde været mere ude i solen, færre symptomer på depression end de andre.

LÆS OGSÅ: Seks irriterende opdateringer som med garanti får dine venner til at slette dig fra Facebook

3. Du er dehydreret
Er du bare en lille smule dehydreret, kan det gøre dig både træt, ufokuseret og i dårligt humør.  Det viser en undersøgelse fra 2012 i the Journal of Nutrition.

4. Du arbejder for meget
Er du en “workaholic”, så risikerer du ikke kun et ringere fysisk helbred - dit mentale helbred er også i stor fare.
Det viser en undersøgelse fra Kansas State University.
Forskere nåede frem til, at folk, der arbejder mere end 50 timer om ugen, har et dårligere fysisk helbred (blandt andet fordi, de springer måltid over) samtidig med, at de havde “nedsat mental velbefindende”, målt ud fra en depressions-skala.

LÆS OGSÅ: Fire grunde til, du ikke skal veje dig

5. Du bruger for meget tid på Facebook
Jo mere tid, du bruger på at sidde og surfe rundt på de sociale medier, jo dårligere bliver dit humør. Det mener i hvert fald et hold australske forskere. Grunden er tilsyneladende, at brug af Facebook føles som tidsspilde.
- Det er jo ikke så overraskende, at hvis du gør noget, der ikke virker meningsfuldt, så bliver man ikke i bedre humør bagefter, siger en af forskerne bag undersøgelsen, til Huffington Post.

6. Du hænger for meget med ryggen
Her gik du måske og troede, at din mor bare var vildt irreterende, hver gang hun udbrød “ret ryggen!”. Men hun havde altså ret - hvis du sidder og hænger, eller bøjer ryggen for meget, når du går, kan det skade dit humør og mentale velbefindende.
En undersøgelse - også amerikansk - viser, at du både får mere energi og bedre humør, hvis du skifter fysisk holdning - og altså retter ryggen.
- Det er lidt som ordsproget ‘fake it till you make it’. Du kan simpelthen overtake din krop til at få mere energi, siger Erik Peper fra forskerholdet bag undersøgelsen.

LÆS OGSÅ: 18 udfordringer ved at have en udadvendt personlighed, men rent faktisk være genert og indadvendt

7. Du har hverken grinet eller smilet i lang tid
Tro det eller lad være - latter kan både gavne din hukommelse og mindske dit niveau af stresshormonet cortisol, viser en undersøgelse fra Loma Linda.
Men der skal ikke mere end bare et lille smil til at ændre på det. Selv et falsk smil kan faktisk gøre dig mindre stresset og sætte flere positive tanker i hovedet på dig.

8. Du er træt
Ja, det er ikke nogen hemmelighed, at du kan blive i rigtig dårligt humør af at mangle søvn.
Men det viser sig nu, at der faktisk er en helt direkte forbindelse mellem søvn og stress og irritation. Et amerikansk søvncenter peger på, at for lidt søvn i bare en uge kan forstærke en følelse af mental udmattelse, vrede og tristhed.

LÆS OGSÅ: Til dig, der ikke kan glemme ekskæresten

9. Du har ikke været ude i naturen i et stykke tid
En tur ud i det blå kan gøre rigtig meget for at højne dit humør. Et forskerhold lokkede et hold krigsveteraner med ud på en lang dag fyldt med vandring og camping.
Efter turen var deres psykiske helbred, social formåen og fremtidsudsyn langt bedre.

Dagens Gossip