10 millioner til kampagne om børns rettigheder

Ministeren og satspuljepartierne giver 10,8 millioner kroner til organisationen Red Barnet til at lave en national kampagne, der skal oplyse børn om deres rettigheder samt til at udvikle undervisningsmateriale for børn og unge.

»Det er helt centralt, at børnene bliver inddraget aktivt, for det er jo deres liv, det handler om. Jeg er overbevist om, at denne kampagne vil betyde, at færre danske børn oplever vold og overgreb,« siger Red Barnets generalsekretær, Mimi Jakobsen, i en pressemeddelelse.

Målet med projektet er, at børn skal kende til deres rettigheder efter dansk lovgivning og FNs Børnekonvention, og at børn får opbygget deres selvværd og modstandskraft over for overgreb.

Undersøgelser viser, at kun hvert tredje barn søger hjælp, når de bliver udsat for overgreb. Desuden tyder undersøgelserne på, at der er berøringsangst blandt forældre og fagfolk. Der er derfor behov for at informere mere om, hvor skadeligt overgreb er for børn og unge, og hvor vigtigt det er at sætte tidligt ind.

»Det er hjerteskærende, at der er så få børn, der søger hjælp, hvis de udsættes for overgreb. Derfor er det så vigtigt, at børn kender deres rettigheder og ved, hvor de kan søge hjælp, hvis deres grænser bliver overskredet. Børn skal have tillid til, at der bliver grebet ind, hvis de betror sig til en voksen – og at det sker hurtigt,« siger socialminister Karen Hækkerup.

Ud over den nationale oplysningskampagne vil Red Barnet også bruge pengene til at udvikle metoder for, hvordan man styrker børns selvværd og bevidsthed, så de bliver i stand til at forholde sig til situationer, hvor deres rettigheder bliver overtrådt, og ved hvordan de kan få hjælp.

Pengene er en del af de såkaldte satspuljemidler, som afsættes hvert år til initiativer, der har til formål at forbedre vilkårene for svage og udsatte grupper samt personer på overførselsindkomst.

Dagens Gossip