11 råd, din knastørre hud ikke kan undvære i vintervejret

Kulde og blæst er en hård omgang for sart hud, der let bliver tør i mødet med Kong Vinter. Med disse råd står du dog lidt bedre:

1) Brug håndcreme. Og bliv ved med at bruge håndcreme.
Hav en håndcreme i tasken, i skrivebordsskuffen og en lige ved siden af håndvasken, så du aldrig glemmer at fugte din hænder. Prøv dig frem i forhold til, hvad der virker og vælg evt. en, der ikke fedter så meget, så den er træls at have på fingrene, når du skal bruge dem.

2) Overvej at give dig selv en manicure
Klip neglene, rens dem, skub det øverste af neglerødderne ned – og brug derefter en olie til at fugte hænderne med. Lad det sive ind. I nød kan ganske almindelig babyolie eller såmænd en smule olivenolie tages i brug. Så har hænderne i hvert fald fået nødhjælp. Men husk også resten af kroppen:

3) Skift sæben ud med en, der fugter
Det gælder både kropssæben og håndsæben. Der findes forskellige fugtgivende sæber på hylderne. Overvej evt. en uden parfume, da det kan virke irriterende på en i forvejen sart hud. Derudover kan det være en ide at finde en pH-neutral sæbe, der svarer til hudens pH-værdi.

4) Undlad brandvarme bade
Det er fristende her i kulden eller efter en lang dag, men huden nyder det ikke lige så meget, som du gør. Skru derfor lidt ned til cirka kropstemperatur for at skåne huden. Bad eventuelt også kun en gang om dagen fremfor to eller flere, og dup huden frem for at gnide eller tørre hårdt.

5) Rens kun dit ansigt en gang i døgnet
I sommervarmen er det rart at bruge en skrubbecreme eller en rensende ansigtscreme eller -lotion dag og aften. I vintertiden er én rensning, fx om aftenen, dog nok, så huden ikke tørres unødigt ud.

6) Brug fugtgivende cremer to gange dagligt
Hvis du orker det, er en indsmørring af kroppen morgen og aften bedst for huden. Hvis ikke du orker det, kan du evt. påsmørre en ekstra fed creme om natten eller bruge en olie, der er lettere at fordele end en creme, om morgenen. Påfør gerne de fugtgivende produkter lige efter et bad, da huden er mere modtagelig her.

7) Undgå at bruge retinol
Stoffet, der er et A-vitamin, finder man ofte i rynkecremer eller produkter, der renser porerne. Det kan være en fordel at bruge disse produkter om aftenen, da det kan gøre huden irritabel – fx over for sollys. Her i vintervejret kan det dog også være en kilde til at irritation af huden.

8) Brug handsker og huer udendørs
Blæst og kulde er fjende nummer et for huden. Pak dig ind, så vinden ikke tørrer din hud ud.

9) Luft ud og skru ned for varmen i dit hjem
Man kan købe luftfugtere til hjemmet, men hvorvidt det generelt er sundt for indeklimaet, afhænger nok af apparatet, man køber. En bedre ide er at lufte ud og skrue ned for varmen, så luften indenfor ikke er knastør.

10 Drik rigeligt vand
Væske sikrer en god fugtbalance. Så drik vand – men ikke i overflod, da det heller ikke er sundt.

11) Skift garderobe om vinteren
Det er ikke en opfordring til at tage på januarudsalg, men let, luftigt tøj, eventuelt af bomuld nedsætter hudirritationen.

Artiklen er skrevet med inspiration fra netdoktor.dk samt goodhousekeeping.com's artikel om emnet.

Dagens Gossip