130.000 festivalgæster på Roskilde sluger samme data som Aalborg

Teleselskaberne er i disse dage i gang med at opruste mobilnetværket, så data- og telekapaciteten kommer til at svare til en by på størrelse med Ålborg. Roskilde Festival gæsterne skal nemlig kunne gå på nettet, sende videoklip, og lave millioner af Facebook-opdateringer – som om de var hjemme.

Millioner af Facebookopdateringer
Det forventes, at de 130.000 gæster, eller hvad der svarer til Ålborgs indbyggertal, bruger mere end 10.000 GB data, foretager 2 millioner opkald, og millioner af facebookopdateringer under Roskilde Festivalen.

“Sådan et sted som Roskilde, der eksploderer oplevelserne jo. Så her er der endnu mere behov for at kunne sende alle de her billeder og opdateringer op i luften,” fortæller livsstilsekspert Mette Lehmann.

Ingen sorte huller
Det digitale liv, som blusser op under Roskilde Festivalen, er mere, end byens normale netværk kan håndtere. Derfor ruster teleselskaberne sig til de mere end 130.000 festivalgæster, der ventes at besøge festivalen i år.

”Det vi gør, det er, at vi sætter ekstra master op, vi putter ekstra udstyr op, det har vi forøget år for år for at kunne følge med. På Roskilde er der samlet så mange mennesker på et sted, så det giver nogle helt andre belastninger på netværket og de master vi har stående i nærheden,” forklarer Kim Christensen, netværkschef fra 3.

For festivalen er det afgørende, at man som mobilkunde ikke oplever udfald og såkaldte sorte huller, og det er den vigtigste opgave, som de danske teleselskaber hjælper med.

Dækker hele festivalpladsen
3 er et af de selskaber, der i en hel måned forud for festivalen forsyner pladsen med mobile sendemaster og forstærkede dataanlæg.

Den ekstremt udvidede datakapacitet i Roskilde dækker både festivalpladsen og campingområderne, så ingen bliver dataløse, uanset om man rocker med foran Orange scene, eller man sover et par genstande ud af kroppen i sit telt.

I samarbejde med MakeSense

Dagens Gossip

Dagens TV