14-årig pige død af tampon

Britiske Natasha Scott-Falber mistede livet tilbage i februar, efter hun for første gang brugte en tampon. Hendes forældre har nu startet en kampagne for at sætte fokus på toksisk chok syndrom, der tog deres 14-årige datters liv.

- Generelt er det almen accepteret, at man kan få toksisk chok syndrom af at have en tampon i for lang tid. Men i Natashas tilfælde fulgte hun alle instruktioner og brugte tamponen korrekt, siger pigens sønderknuste mor, Mandy Scott til The Sun.

Læs også: Kvinde født uden kønsdele - opdagede det ved et tilfælde

Toksisk chok syndrom opstår oftest, hvis en tampon har været i længe nok til, at der er dannet farlige bakterier. Symptomerne er blandt andre høj feber, diarre, opkast, hovedpine, rødme af slimhinder og hududslæt

Kredsløbet kan også svigte.

Natasha Scott-Falber fik i første omgang en forkert diagnose - formentlig fordi, at toksisk chok syndrom er så sjælden. Af de få, der bliver ramt, dør ca. 1,8 procent. 

Mandy Scott fortæller, at hendes datter under den fem dage lange sygdom holdt humøret oppe.

- Først aftenen før hendes død skældte hun mig ud over, at jeg bekymrede mig for meget om hende, siger moderen.

Læs også: Forældre til 10-årig tog fejl: Troede skudsår var menstruation

Natasha Scott sov stille ind 14. februar, efter hun var faldet i søvn mes hun så tv.

- Vi kan slet ikke udtrykke, hvor meget vi savner vores smukke, talentfulde, søde og sjove Natasha, siger Mandy Scott.

Læger anbefaler, at man ikke lader en tampon sidde i i mere end otte timer.

Følg Dagens.dk på Facebook . klik her og vær med

Dagens Gossip

Dagens TV