14 danske virksomheder i hestekød-skandale

14 danske fødevarevirksomheder har købt kød fra det hollandske selskab W. Selten, der mistænkes for at have blandet hestekød i op til 50.000 ton oksekød.

Det oplyser Fødevarestyrelsen, der har sat gang i en større undersøgelse hos de pågældende virksomheder og bedt om information om købte og videresolgte produkter.

- Vi har stillet dem ret mange spørgsmål om, hvad de har fået ind fra den hollandske virksomhed, hvad det er blevet til, og hvor det er blevet sendt hen

- Vi taler om en periode fra første januar 2011 og frem, så det er en temmelig voldsom arbejdsmængde, vi har pålagt dem, siger dyrlæge Tenna Jensen fra Fødevarestyrelsens Fødevareberedskab.

De 14 danske virksomheder har både købt færdige oksekødsudskæringer til videresalg og småkød til videre produktion.

Indtil undersøgelsen er afsluttet, vil Fødevarestyrelsen ikke sige noget om, hvilke virksomheder der er tale om. Der er heller ikke i øjeblikket fuldt overblik over, om der fortsat er nogle af produkterne på det danske marked.

De hollandske myndigheder har oplyst, at varer fra det hollandske selskab har indeholdt udeklareret hestekød, ligesom der har manglet lovpligtige oplysninger om oprindelse og sporbarhed.

På den baggrund har Fødevarestyrelsen bedt om flere oplysninger fra de hollandske myndigheder for at kunne vurdere, om der kan være en sundhedsrisiko forbundet med varerne.

- Det har ikke været helt klart, hvad risikoen ved det her kød var. Derfor har vi bedt om nogle yderligere detaljer, og det har vi ikke fået endnu.

- Manglende sporbarhed kan være et udtryk for fejl i dokumentationen. Men det kan selvfølgelig også være, at der kan være en risiko forbundet med det her kød. Men det kan vi ikke sige noget om endnu, siger Tenna Jensen.

Fødevarestyrelsen har endnu ikke overblik over, hvor store mængder af det hestemistænkte oksekød, som er endt i Danmark.

Men den hollandske virksomhed har samlet set distribueret 50.000 tons kød til en lang række europæiske lande, heriblandt Danmark, siden 1. januar 2011.

/ritzau/

 

Dagens Gossip

Dagens TV