16 meter vand i maskinrum på Emma Mærsk

Dykkere har undersøgt lækagen på Emma Mærsk og set et løsrevet gear på bunden af en tunnel, hvor Emma Mærsk har monteret en såkaldt agter-thruster. Det er en propeller, der gør at skibet kan manøvrere.

Det fortæller Palle Laursen, der er chef for driften af alle skibe hos Mærsk Line.

Lige nu ligger Emma Mærsk til kaj ved Suez Canal Container Terminal (SCCT). Hele området fra hovedpropelleren og til og med hovedmotoren er oversvømmet. Det betyder, at der lige nu står 16 meter vand i maskinrummet.

Uheldet indtraf fredag aften klokken 22:00 netop som Emma Mærsk var gået ind i Suez-kanalen på vej sydpå.

Vandet fossede ind gennem en lækage i den forreste af to tunneler, hvor Emma Mærsk’ agter-thruster er placeret. Hurtigt blev den over 100 meter lange akseltunnel fyldt med vand, og inden længe nåede vandet maskinrummet, hvor hovedmotoren blev oversvømmet og derfor stoppede.

Emma Mærsk blev ved hjælp af slæbebåde bragt til kaj omkring klokken 1:00 natten til lørdag.

Gear faldet ned
I løbet af weekenden har dykkere været nede og undersøge lækagen, og mandag kunne de foreløbige skader gøres op:

- Vi kan se, at det gear som transformerer kraft fra den vertikale aksel i thruster-tunnelen til en horisontal kraft, som driver propelleren, ligger nede i bunden af tunnelen. Gearet er normalt boltet fast til skroget. Men vi kan endnu ikke afgøre om der er opstået en revne i selve skroget på grund af udmattelse, eller om gearet har revet hul, siger Palle Laursen. .

Teknikere fra Mærsk ingeniørafdeling og klassifikationbureauet koncentrerer sig lige nu om at få lukket hullet, så man kan begynde at pumpe vand ud.

Saltvand er godt
Men selv om vandet står 16 meter op i maskinrummet og har oversvømmet den 14 cylindrede hovedmotor fuldstændig, har man ikke så travlt med at få pumpet vandet ud:

- Lige nu har motoren og alle installationerne faktisk bedre af at stå under vand. Det er jo saltvand og hvis vi først begynder at tørlægge udstyret, så vil det meget hurtigt begynde at oxidere, siger Palle Laursen.

I stedet skal vandet pumpes ud i etaper, så en etage af gangen bliver blotlagt. Derefter skal alt udstyr vaskes ned med ferskvand. Først da er det muligt at begynde at udskifte elektronik og andre komponenter, som har taget skade af vandet.

Palle Laursen forventer først at Emma Mærsk vil være klar til at blive sat ind i service igen om tre til fire måneder.

Dagens Gossip

Dagens TV