»3« nærmer sig millionen

Mens fokus samler sig om de tre største teleselskaber i Danmark, har det mindste af de fire med egne mobilnet, »3«, i stilhed aflagt et regnskab, hvor omsætningen falder, mens kundetallet samtidig hastigt nærmer sig en million.

»3« ejes for 60 procents vedkommende af Hongkong-konglomeratet Hutchison Whampoa og med 40 procent af den svenske Wallenberg-milliardærfamilies investeringsselskab Investor.

Magisk grænse i sigte

»3« i Danmark omsatte i april-juni for 677 millioner svenske kroner (kvartalstallene opgives ikke i dansk valuta), en tilbagegang på næsten seks procent fra første kvartals 719 millioner kroner. Driftsresultatet (EBITDA) ligger stort set uændret, nemlig på 139 millioner kroner mod 140 millioner tre måneder tidligere, men indtjeningsmargenen er vokset fra 19 til 21 procent.

Samtidig nærmer »3«s kundetal sig mere og mere en million. »3« har nu 937.000 danske mobilkunder, takket være især aggressiv markedsføring hos det »3«-ejede lavprisselskab Oister, og det er 42.000 flere end kvartalet forinden. »3« opgiver kun samlet for Sverige og Danmark, hvordan fordelingen er mellem de faste abonnenter og dem, der køber taletidskort og derfor ikke er nær så interessante at have i butikken. Gennem halvandet år har 16 procent af kunderne været taletidskunder i de to lande.

Faldende forbrug

Som de øvrige teleselskaber oplever »3«, at kundernes gennemsnitsforbrug pr. måned daler konstant. I 1. kvartal brugte hver »3«-kunde 199 kroner, i 2. kvartal er det faldet til 186 kroner, hvilket dog er væsentligt højere end hos de øvrige teleselskaber. Hos Telenor, som aflagde regnskab tidligere i denne uge, var gennemsnitsforbruget i april-juni på 132 kroner.

»3« åbnede i Danmark i oktober 2003 og sad ved årsskiftet, ifølge Erhvervsstyrelsens telestatistik, på lige over 10 procent af det danske mobilmarked. »3«s bagmænd har investeret 24 milliarder svenske kroner (20,1 mia. danske) i »3« i Sverige og Danmark, heraf omkring en tredjedel i Danmark.

TDC, Telenor, Telia og »3« har alle fire egne mobilnet i Danmark, som alle øvrige teleselskaber køber sig ind på. Norske Telenor og svensk-finske Telia er ved at lægge deres mobilnet i Danmark sammen for at skabe det bedst dækkende og bedst præsterende mobilnet. Foreløbig er nettene i Aalborg-området og på Vestlolland samlet til ét.

Stort Telenor-tab af kunder

Telenor mistede i 2. kvartal 31.000 mobilkunder og 10.000 fastnetkunder, og trods en voksende omsætning på ni procent faldt driftsresultatet fra 1. til 2. kvartal med 15 procent til 216 millioner kroner og indtjeningsmargenen fra 21 til 18 procent.

Svensk-finske Telia, som aflagde regnskab for en uge siden, hentede i april-juni 16.000 flere mobilkunder og rundede 1.476.000 samt 1.000 flere bredbåndskunder og nåede 77.000.

Telia Danmarks mobilomsætning gik to procent tilbage, bl.a. forårsaget af lavere afgifter mellem teleselskaberne, når kunderne ringer på tværs, og lavere salg af telefoner og andet udstyr. Til gengæld steg driftsresultatet (EBITDA) med 17 procent til 146 millioner svenske kroner (Telia opgiver ikke tal i danske kroner), fordi det er lykkedes Telia at få de faste kunder til at bruge flere penge, og indtjeningsmargenen voksede fra 12,5 procent i januar-marts til 14,6 procent. Telias mobilkunders månedforbrug voksede fra 240 til 258 minutter, men indtjeningen pr. kunde faldt fra 160 til 157 kroner - en tendens, som alle teleselskaberne har kendt gennem flere år.

TDC, som er Danmarks største teleselskab, kommer først med regnskab 7. august.

Dagens Gossip