30 år med D-A-D

- Vi startede et helt andet sted, hvor vi følte os som en del af en international subkultur, der bestod af skateboard og punkrock. Det er faktisk en underlig mutant, at vi er blevet så store i Danmark.

Jesper Binzers udtalelse til Jyllands-Posten først på året illustrerer ganske glimrende ambitionsniveauet, da Disneyland After Dark blev dannet for 30 år siden.

Egentlig havde bandet eksisteret i et par år, men den 3. marts 1984 spillede Jacob Binzer sin første koncert med bandet.

Guitaristen, der er lillebror til forsangeren Jesper, kunne væsentlig mere på guitar end storebror, og fuldendte den lyd, som de tre stiftere havde udstukket.

Efter den skæbnesvangre koncert gik det pludselig stærkt og få måneder senere stod Disneyland After Dark på Orange Scene og skulle åbne årets Roskilde Festival.

Snart fulgte en pladekontrakt, og trods en blandet modtagelse af debutalbummet "Call Of The Wild" i 1986 etablerede den efterfølgende turné bandet som et underholdende og efterspurgt liveband.

I efteråret 1989 var Warner Music klar med en international pladekontrakt. Men ikke til Disneyland After Dark. Bandets navn inviterede nærmest til et sagsanlæg fra Disney-koncernen, og i jagten på den amerikanske drøm gik de fire københavnere med til forkortelsen "D.A.D.".

Rockstjernedrømmen blev udlevet med koncerter verden rundt, champagne og limousiner, og i 1991 var der lagt an til det store internationale gennembrud, da "Riskin' It All" blev sendt på gaden.

Men succesen udeblev.

Skuffelsen fik Warner til at trække sig fra samarbejdet, men bandet valgte efter en tænkepause at bygge videre på den succes, "Riskin' it All" havde haft i Danmark, Tyskland og Sverige.

"Helpyourselfish" og "Simpatico" cementerede en status som folkeeje, men i 1999 - 15 år efter det hele startede - valgte Peter Lundholm Jensen at forlade bandet og skifte beskæftigelse fra rockstjerne til ingeniør.

Laust Sonne blev indlemmet som ny trommeslager, og året efter lukkede bandet ganske symbolsk Roskilde Festivals Orange Scene to dage efter den tragiske ulykke, som kostede ni mennesker livet.

I 2002 satte orkesteret både penge og anseelse over styr, da det involverede sig i den ambitiøse koncertturné Wig Wam Tour, som skulle revolutionere den danske festivalscene. I stedet kollapsede den med et brag.

Økonomien måtte genrejses med koncerter ved firmajulefrokoster, og modtagelsen af de efterfølgende tre album har vidnet om, at musikscenen omkring D-A-D har ændret sig.

Men at der fortsat er interesse for D-A-D vidner de mange udsolgte koncerter på den igangværende jubilæumsturné uimodsigeligt om.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV