5 nemme trin til at undgå at tage på over vinteren

Måske blævre vommen lidt, når du hopper. Måske pakker du det ind i en stor uldsweater, når de kolde måneder tillader det. Måske fortryder du al den julemad, du fik indtaget, hvert eneste år, når bikinisæsonen melder sin ankomst. 

Hvis du har det sådan, er du ikke alene.

Næsten halvdelen af alle danske kvinder har for meget på sidebenene. Det viser en ny, national undersøgelse, som DTU Fødevareinstituttet har foretaget for Miljø- og Fødevareministeriet. 

For ti år siden var cirka hver tredje danske kvinde overvægtig, men i dag har næsten halvdelen (44 pct.) et BMI, der er højere end 25. De hører dermed til kategorien ’Overvægtig’.

- Det er bekymrende, at kvinderne nu haler ind på mændene, hvor mere end halvdelen er overvægtige eller svært overvægtige. Ikke alene svækker det danskernes generelle sundhed og livskvalitet i form af følgesygdomme, -det har også store samfundsøkonomiske omkostninger. Derfor er det i alles interesse at vi får knækket vægtkurven, siger Miljø-og Fødevareminister Eva Kjer Hansen.

Dagens.dk har derfor spurgt Sofie Thorborg Pedersen, der er professionel kostvejleder og Centerleder i Fitness World Bryggen, om hun kan komme med nogle tips til at undgå at opbygge ekstra vinkedeller og sul på maven. 

Læs også: Modig blogger viser konsekvenserne af kæmpe vægttab

Frygter du nu råd om at lave fyrre armbøjninger om dagen eller gennemgå grimt smagende suppekure, så er der godt nyt: 

Sofie Thorborg Pedersens råd indeholder både ekstra søvn og et godt frokostmåltid. Hun råder os således:

1) Spis et solidt frokostmåltid
Vi har altid fået at vide, at morgenmaden er dagens vigtigste måltid. Men men men… Møder du ind klokken ni, er der typisk ikke ret længe mellem morgenmaden klokken otte og frokosten klokken 12.

Til gengæld er der rigtig længe mellem frokost klokken 12 og aftensmad klokken 19, når du har arbejdet hele dagen, begynder at føle dig træt, maven rumler, og der lige skal handles, hentes børn og laves mad.

Med et stort, mættende frokostmåltid og eventuelt et mindre og velovervejet mellemmåltid efter, er risikoen for, at du spiser det første og bedste, du ser, når du kommer hjem, en del mindre.

Og husk at drikke vand! Selvom vi ikke sveder i sommervarmen længere, har du stadig brug for en masse væske, og vandet er også med til at holde dig mæt i løbet af dagen. Start med to store glas vand, når du står op. Tag to glas inden din frokost, lige når du kommer hjem og inden din aftensmad. Så er du fint kørende.

2) Genovervej din træningsrytme - og sov længere!
Plejer du at træne før arbejde? Når mørket bliver mere og mere insisterende mod vinter, er det ikke sikkert du springer energisk ud af sengen klokken 6.30 hver morgen.

Mangler du søvn om morgenen, går det både ud over din træning og din appetitregulering. Så måske kan det bedre betale sig at sove en time længere i den mørke tid og i stedet tage træningen efter arbejde.

Risikoen er, at du så har en hel dag til at tale dig selv fra træningen, men til gengæld vil du måske opdage, at det er lettere ikke at snacke. På den konto kan du snildt spare 500 kalorier i snacks, som du alligevel ikke opdager du har spist.

Læs også: Vælg den, du vil: Derfor er din slankekur ligegyldig

3) Planlæg dine måltider
Hvis du er vant til at spise morgenmad, er det en rigtig dårlig ide at skifte den ud med en halv time længere på øjet. Selvom det er fristende at blive under dynen de mørke morgener. Spis morgenmad hjemmefra, så du ikke falder i wienerbrødsfælden på arbejdet.

Tag dig god tid. Giv dig tid til at vågne med en god kop kaffe eller te, og spis noget der mætter! Rist lidt rugbrød, steg nogle scrambled eggs og tomater og spis en portion bær til. En stresset morgen bliver hurtigt til en stresset formiddag, middag, aften… Og stress er hverken godt for mæthedsfølelsen eller søvnen.

4) Lad være med at vinterhyggespise
Ja… det bliver mørkere… Ja, det bliver koldere, og snart begynder det også at sne! Men det sker altså, selvom man hygger med slik, kage, chips og andre snacks - og så bliver det ikke bare trist vejr, men du får også ekstra kilo på mavsen. Og det er ikke sikkert, julefrokosten bliver sjovere af det. Find andre måder at få den der hyggelige, trygge, varme følelse i kroppen som sukker og hyggespisning kan give.

Måske er det at hive dynen ind på sofaen om aftenen. Måske er det lige at tænde et par stearinlys og drikke en lun kop te foran fjerneren. Og skal du endelig snacke i noget sødt, så drop sukkerslikket og de tørrede frugter, og snup i stedet en skål blårbær eller lignende. Følelsen er lidt det samme, men kalorierne og sukkerindholdet er BETYDELIGT lavere.

Læs også: Chokolade gør dig gladere og mere produktiv

5) Dyrk solen, og tænk sommer
Mørket gider vi ikke… Så lad os så vidt muligt sove os fra det, og i stedet geare vores hjerner til at tænke lys! Tag den der time længere på øjet om morgenen. Pladser dig et sted på arbejdet, så du kan følge med i sollysets cyklus i løbet af dagen, hvis det er muligt.

Brug 15-30 minutter af din frokostpause på en spadseretur, så du får udnyttet så meget som muligt af lyset. På den måde får du både gang i kroppen, hvis du sidder meget i løbet af dagen, og selvom dagen er kortere end i sommerhalvåret, så vil du alligevel føle, at det faktisk har været dag.

At møde på arbejde mens det er halvmørkt, og først have fri når solen er nede igen, kan gøre den kolde tid rigtig træls. Så sørg for at få noget lys i øjnene! Det er godt for energien, og kan gøre det lettere at holde sukkertrangen i skak.

Og så omstil din hjerne til at tænke i sommer. Tænk på strand, bikinisæson og kolde drinks. Og hav i mente at det er den måde, du lever på om vinteren, der er afgørende for, hvordan din krop ser ud og føles om sommeren.

Så lad være med at skubbe tankerne om den strandklare krop til april.

Gå allerede i gang nu.

Følg Dagens Sundhed for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip