5 ting vi ikke orker at se på Facebook

Skrevet af Emma Kirstine Kejser

01/02/2013

Dagens topnyheder

1. Vi gider ikke se på kryptiske bekymrende meddelelser.

Når facebook-brugerne ser dramatiske statusopdateringer, som ingen helt forstår, kan det få dem helt op i det røde felt.

De spurgte i undersøgelsen, omtaler den slags som direkte ynkeligt. En mener direkte, at folk bør få sig et liv, og få opmærksomhed på anden vis, for derefter at få et liv.

2. Drop mad-billederne

I længere tid har Instagram været klassens tykke dreng, når det kom til billeder af mad. For det er blevet voldsomt populært at ligge billeder op af mad, og brugerne forstår ikke helt hvorfor.
For hvorfor skulle man kommentere billeder af mad? Der er åbenbart ikke meget interesse blandt brugerne, for at se, hvad vi andre får til morgenmad, frokost eller aftensmad.

3. Ligegyldige statusopdateringer

Logisk nok, bliver folk trætte af at høre om, hvem der lige har været på toilettet og hvor længe. Heller ikke vejret har den vildeste interesse, for vi ved det ofte godt, hvis det regner.

Forbrugerne er generelt trætte af ligegyldige opdateringer uden egentlig indhold, som heller ikke på nogen måde er underholdende, informerende, provokerende, inspirerende eller chokerende. Kort sagt, vi magter ikke lige øre til, hvad du finder under navle-pilleriet.

4. Trusler om lukning af profil

Hvis du vil lukke din profil så luk den. For er du virkelig så træt af Facebook, hvorfor så bruge en statusopdatering på at fortælle om det?

Når det kommer til trusler om at lukke profilen, er vi igen tilbage ved den berømte higen efter opmærksomhed, og vi gider det bare ikke.

Det er ikke længesiden, at der opstod en bølge af anti-facebook statusopdateringer, på baggrund af de ændrede forbruger vilkår.

For det er med jævne mellemrum, at de tomme trusler dukker op, og folk har slet ingen interesse i det, skriver Beep.
Man kan sammenligne det med en 4-årig, som truer med at løbe hjemmefra, hvor det i virkeligheden er et opråb for opmærksomhed, og derfor også stensikkert at vedkommende kommer hjem igen.

5. Drop så de hashtags

Twitter-funktionen med hashtags, som fungerer ved at sætte symbolet firkant foran et ord, som skal gøres til søge ord, bliver ofte misbrugt på facebook, hvor funktionen slet ikke virker, eller har indflydelse på visningen af opdateringen.  

Brugerne hader det, mange ser det som et desperat forsøg på at virke popsmart. Andre synes bare direkte, at det får folk til at fremstå som dumme, da det fra nyhedssiden ser ud som om, at vedkommende er gået forkert, og skulle have været på Twitter i stedet.