500.000 mennesker øger pres på Lego om Shell-samarbejde

Over en halv million mennesker fra hele verdenen har på lidt over to uger skrevet under på en opfordring til Lego om, at legetøjsgiganten skal droppe sit samarbejde med Shell, der udfører olieboringer i Arktis.

Kampagnen er igangsat af Greenpeace, der mener, at Lego er med til at blåstemple Shells olieboringer i Arktis, som miljøorganisationen har prøvet at stoppe i flere år.

Derfor har 10 aktivister fra Greenpeace indledt en protestaktion ved Legos hovedkontor i Billund, hvor de vil gøre opmærksom på deres sag.

Ved indgangen har de placeret en gul container omformet til en stor legoklods, hvor aktivister holder en tæller opdateret på antallet af underskrifter.

Inde i containeren er der 50 store legoklodser med cifre, der skal symbolisere underskrifterne, som aktivisterne vil give til Jørgen Vig Knudstorp, der er administrerende direktør i Lego.

- Vi er her for at aflevere den halve million underskrifter til direktør Jørgen Vig Knudstorp. Der er højt fart på tælleren over protester fra hele verden, og de mange bekymrede mennesker bør Lego lytte til.

- Som øverste leder har Jørgen Vig Knudstorp mulighed og ansvar for at vise, at Lego også sætter miljøet højt i sit partnervalg, siger Birgitte Lesanner, der er kampagnechef hos Greenpeace i Danmark, i en pressemeddelelse.

I 2011 indgik Lego et samarbejde med Shell og bilfabrikanten Ferrari, som blandt andet indebærer, at man kan finde en kopi af en Shell-tankstation ved trafikskolen i Legoland i Billund, og at Shell sælger små Ferrari-biler lavet af legoklodser.

Indtil nu har Lego ikke haft kommentarer til sagen over for Ritzau, men direktør Jørgen Vig Knudstorp har tidligere skrevet følgende på koncernens hjemmeside:

- Det er vores faste overbevisning, at denne sag skal håndteres mellem Shell og Greenpeace. Vi er kede af, at Lego-brandet som her bliver anvendt som et redskab i en tvist mellem organisationer.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV