7 gode råd: Sådan får du mere ro på jobbet

Har du svært ved at bevare fokus på den opgave, du er i gang med? Kaster du dig ud i en masse overspringshandlinger, har du altid lige et eller andet, du skal fixe, eller kommer andre hele tiden og forstyrrer dig?

Dorthe Rindbo har lavet to lister med gode råd, som tilsammen giver lidt af en mirakelkur overfor irriterende forstyrrelser. Måske de også kan hjælpe dig?

7 gode råd: Sådan får du arbejdsro:

1. Vælg én specifik opgave, du vil arbejde med.

2. Sæt tid af (alt fra 1–90 minutter).

3. Ryd dit skrivebord, så du ikke har andet end den ene opgave foran dig.

4. Find alt, du skal bruge til at lave opgaven, inden du går i gang.

5. Sluk og luk din mobil og din mail.

6. Sæt et stopur i gang – bliv siddende, og arbejd, indtil tiden er udløbet.

7. Hold pause, og giv dig selv en belønning.

Du lægger måske ikke mærke til det, men måske kører du dig selv for hårdt. Test dig selv på Oestrogen.dk

… Men det er også dit eget ansvar ikke at lade dig forstyrre:

• Undgå at have din private mail åben, når du er på job. Og sørg for at slå pop-up-funktionen (og den tilhørende lyd) fra på din telefon, så du ikke bliver mindet om, at der tikker mails ind.

• Undgå at have Facebook åben i arbejdstiden – både på din computer og på din smartphone. Slå ’push’-funktionen fra, så du ikke får besked, hver gang der er et nyt vægopslag.

• Hold dig langt væk fra blogs, du følger med på – det hører ikke til i arbejdstiden.

Er det noget der nager dig? Bliv bedre til at lytte til din mavefornemmelse. Se hvordan på Q.dk

• Lad være med at melde dig til nyhedsbreve på din arbejdsmail, med mindre det er noget, der er strengt nødvendigt for dit arbejde.

• Vent med at gå på netbank, til du kommer hjem. Det er netop derfor, man har netbank – for at kunne ordne sine bankforretninger uden for almindelig arbejds- og åbningstid. Det er heller ikke rart at sidde på jobbet og konstatere et overtræk eller lignende ubehageligheder på kontoen!

• Skriv en daglig to do-liste over dine arbejdsopgaver, og lad være med at notere private gøremål som bestilling af lægetider, syning af bilen og forlængelse af bøgerne på biblioteket på den. Hold dine private gøremål på en særlig liste, så du ikke får blandet arbejde og privatliv sammen.

• Hold dig langt væk fra chatrooms, WordFeud, Trendsales og netshopping, når du er på job.

Dorthe Rindbo er forfatter og coach med speciale i personlig planlægning og effektivitet.

Af Malene Fich Weischer & Vibeke Lou, Psykologi/NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip