7 overraskende tegn på at du er stresset

Ikke mindre end 430.000 danskere har symptomer på alvorlig stress hver dag. Det er dog de færreste, der selv er klar over, at de er i farezonen. Her nævner stress-ekspert, Lotte Klink syv tegn, som du bør holde øje med.

1) Du er ekstra følelsesladet og græder ofte
- Rigtig mange stressede mennesker oplever, at de pludselig reagerer meget følelsesladet i helt almindelige hverdagssituationer og pludselig bryder ud i gråd. Det sker, når kroppen over tid ændrer adfærd og presses til det yderste. Så opstår en række faresignaler, som f.eks. gråd. Det er kroppens måde at vække dig på og fortælle, at noget er helt galt.

2) Hukommelsen svigter
- Hukommelsessvigt ses ofte hos stressede personer, og pludselig kan man glemme alt muligt. Både aftaler, hvad man lige har sagt eller hvem der stillede en bestemt arbejdsopgaven. Igen skyldes det, at kroppen forsøger at hjælpe dig ved tage over. Den ’stjæler’ så at sige din hukommelse, og giver den først tilbage til dig, når du igen kan administrerer dit sind.

Læs også: Sexafhængige har meget stress i kroppen

3) Du er asocial og har svært ved at overskue ting
- Et af symptomerne ved stress kan i høj grad være manglende lyst til at gøre ting. I starten kan det være fordi, du ikke orker eller gider, men senere kan det blive til regulært angst. Både for sociale sammenhænge eller bare for at gå en tur i Netto. Det kan virke helt uoverskueligt, og ofte distancerer du dig f.eks. overfor dine kolleger, og du er ikke med, når de over frokosten snakker om familie eller julegaver, for i dit hoved er det ligegyldige ting, når du kæmper for overlevelse.

4) Uforklarlige smerter
- Rigtig mange mennesker går til læge med f.eks. brystsmerter, ondt maven eller knæet og håber på, at en scanning kan fastslå deres problemer. Men ofte er disse symptomer stress-tegn, og så kan en læge have svært ved at finde en konkret forklaring. Det kan virke som om, din krop modarbejder dig, men den forårsager netop disse smerter for at få dig til at stoppe op. Mange oplever også eksem, kløe eller hudirritation, når de er stressede.

Læs også: Test dig selv: Har du et af disse tre stadier af stress?

5) Du plages af tankespind
- Der er sindssygt mange mennesker, der går rundt med tankespind og aldrig får fred. De oplever, at hjernen tager over, og at deres tanker kun kredser om bekymringer. Det sker, når vi bliver stressede, og ikke længere kan tilpasse os de normale dagligdagssituationer. Kroppen står af, men hjernen bliver stadig ved med at tænke i de vante baner og kredse om de ting, vi normalt får taget hånd om, og på den måde får vi ingen fred.

6) Forstyrret nattesøvn
- Når vi er stressede, oplever vi næsten altid problemer i forbindelse med søvn. Det er nemlig en nem måde for kroppen at få ram på os, da vi har brug for vores nattesøvn og ikke kan fungere uden. Derfor oplever mange at have svært ved at falde i søvn, vågner ved 3-4 tiden og ikke kan sove igen eller lider af mareridt og forstyrrende drømme. Det er dog de færreste, der ser det som et stress-signal.

Læs også: Syv videnskabelige grunde: Derfor skal du sove nøgen

7) Let til vrede og irritation
- Når du er stresset, skal der ikke meget til, før du bliver irriteret og taler hårdt til dine nærmeste. Ofte skal der ikke andet end et glas spildt mælk ved morgenbordet eller en kollega, der ikke overholder en deadline, til, før du kommer op i det røde felt. Det skyldes ren afmagt og desperation, for pludselig skal du bruge flere ressourcer, end du havde regnet med, og når man er stresset, har man næsten ingen ressourcer at tære på.

Læs også: Forskere: Gå sent i seng og sov bedre

Kan du nikke genkendende til disse symptomer, så opfordrer Lotte Klink til, at du først og fremmest søger læge for at få afklaret, om der er noget fysisk i vejen. Dernæst anbefaler hun, at man søger professionel hjælp hos personer, som er eksperter i stress.

- Man må aldrig ignorere faresignalerne i forbindelse med stress, for der er ingen mennesker, der kommer igennem stress uden at få hjælp af andre. Det er aldrig en svaghed at spørge om hjælp, men derimod en styrke at spørge om vej, forklarer Lotte Klink, der i en årrække har coachet mange danskere ud af den onde stressspiral.

Følg Dagens Sundhed for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip