7 tydelige tegn på at du er stresset og bør geare ned – eller søge hjælp

Stress koster hvert år samfundet millioner af kroner i behandling, sygemeldinger og forebyggelse.

14 procent af danskerne svarede i 2014 i en undersøgelse foretaget af Videncenter for Arbejdsmiljø, at de ofte eller hele tiden føler sig stressede.

Hvis stressen varer ved over en længere periode kan det medføre voldsomme konsekvenser for dit helbred – og for dine relationer til din familie, venner og kollegaer.

Du bør derfor overveje kraftigt at gå til lægen, hvis du kan genkende nogle af følgende tegn:

1) Du har problemer med at falde i søvn – og sover dårligt, når du sover
Du vender og drejer dig i sengen. Omvendt er du enormt træt, når du står op, hvilket påvirker dit overskud og dit humør.

2) Du spiser og drikker anderledes.
Når du tænker lidt over det, så har du drukket utroligt meget kaffe eller cola på det sidste. Du har måske spist mere fed mad, røget cigaretter og følt trang til slik og kage. Det kan også være, du føler, du har behov for at spise hovedpinepiller for at klare dig gennem dagen. Pointen er, at du har fået en unødvendig ”sutteklud” i form af noget, du indtager, og som ikke er godt for dig i længden – og måske endda forværrer din nuværende situation.

3) Du ændrer personlighed
Du bliver fx tudvåren, og græder over ingenting – det kan være en film i fjernsynet, som du normalt ikke ville græde af. Det kan også være, hvis du bliver presset en lille smule, men simpelthen ikke kan overskue det og derfor græder. Du orker ikke at være sammen med andre mennesker, for de er alligevel irriterende eller ’fylder for meget’, når du egentlig allerhelst bare vil ligge på sofaen med nedrullede gardiner.

Hvis ikke, du er typen, der reagerer ved at græde og lukke dig inde i dig selv, kan det være, din personlighed ændrer sig på anden vis – fx ved, at du hidser dig op over ingenting. Du går fra nul til hundrede på få sekunder, og det går ud over dine nære – din familie og dine venner, som må tage skraldet, når du lader din irritation over dem eller alt muligt andet få frit løb.

Læs også: 6 tegn på at du er alt alt alt for flink

4) Du glemmer hvem hvad og hvornår
Der er tale om mere end blot almindelig distræthed. Pludselig glemmer du, hvorfor du gik i supermarkedet. Dit adfærdsmønster ændrer sig – hvis du er typen, der normalt værner om sikkerhed, så oplever du måske til din store overraskelse, at du pludselig glemmer cykelhjelmen og at tage selen på i bilen.

Det kan også være, at du glemmer mærkedage, du normalt ville huske – din mors fødselsdag, din bryllupsdag osv. Du glemmer med andre ord ting, du normalt aldrig ville glemme.

5) Din krop er underlig
Du har mavesyre, hjertebanken eller svedeture. Er du kvinde oplever du måske, at din menstruation udebliver.

Du har ondt i hovedet eller et andet sted, du normalt ikke oplever problemer med. Din krop reagere altså fysisk anderledes end normalt.

Læs også: Kvinde dømt for at slette kollega som ven på facebook

6) Sexlysten daler
Det giver sig selv, at hvis du både er fysisk og psykisk udmattet af nogle af de ovenstående tegn, så er sex ikke det første, der står på listen over ting, du magter.

7) Du er mere syg
Har du i forvejen en sygdom eller lidelse – fx eksem, slår den i øget grad ud. Du er mere forkølet end ellers, og oplever i det hele taget, at dit immunforsvar er svækket.

Oplever du nogle af ovenstående punkter, kan det være et tegn på, at du er stresset fysisk eller psykisk.

Uanset hvad er det tegn, der bør tages alvorligt, og du bør derfor få en snak med din læge om, hvorfor du har det, som du har det.

Ovenstående tegn er samlet ud fra råd af sitene forebygstress.dk, hvor du selv kan tage en stresstest samt frastresstiltrivsel.dk.

Dagens Gossip

Dagens TV