7 vaner, du TROR er sunde, men som i virkeligheden gør dig tykkere

Mange danskere benytter sig af en række sundhedsråd for at smide de overflødige kilo eller bare i særdeleshed forsøge at leve sundere.

Desvære ligger en lang række velkendte sunhedsråd sig op af en hårfin grænse. For selvom du tror, at du gør det rigtige, så skal alt gøres med måde, og er du lidt for ivrig tilhænger af nedenstående sundhedstips, så kan det faktisk være mere skadeligt for dig, end det er sundt. Det skriver The Mirror.

Læs her om du følger disse syv sundhedsråd i lidt for høj grad.

1. Du spiser meget frugt: Vi har altid fået at vide, at frugt er sundt, men for meget frugt kan desværre også øge risikoen for diabetes og overvægt. Det skyldes, at selvom frugt indeholder vigtige vitaminer og fibre, så indeholder det også meget fruktose (frugtsukker), som nyere undersøgelser har forbundet med en øget risiko for overvægt og type 2 diabetes. Derfor bør man holde sig til to stykker frugt om dagen.

2. Du drikker light-sodavand: Umiddelbart virker det som en oplagt måde at smide nogen kilo på, men forskning har vist, at light-sodavand faktisk kan bremse dit vægttab. Det skyldes, at de kunstige sødestoffer, som light-produkter indeholder, muligvis kan overbevise dine smagsløg om, at de indtager sukker, men din hjerne er ikke ligeså let at narre. Og når den først bliver fornægtet de forventede kalorier, så går din krop på kaloriejagt andre steder.

3. Du har droppet kaffe: Kaffe har længe været beskyldt for at være usundt, da den sorte drik er forbundet med hævet puls og forhøjet blodtryk. Nye studier viser imidlertid, at kaffedrikkere har mindre hovedpine, en reduceret risiko for tyktarmskræft og Alzheimers samt bedre kontrolleret diabetes . Derfor kan man sagtens indtage en-tre kopper om dagen, uden det påvirker dit helbred negativt.

4. Du sover meget: Vi har alle lært, at man ikke må få for lidt nattesøvn, hvis vi skal kunne fungere optimalt. Det betyder imidlertid ikke, at en masse søvn er sundt. Sover man for længe - 10 timer eller mere om natten - så er det faktisk ligeså usundt som at sove mindre end seks timer. Det viser et nyere amerikansk studie. Faktisk er risikoen for hjertesygdomme, salgtilfælde og diabetes højere hos folk, der sover for meget.

5. Du spiser mange light-produkter: Bare fordi et produkt har ordet ‘light’ i sit navn, så er det ikke ensbetydende med, at produktet er sundt - tværtimod. Forsking har nemlig vist, at når vi får at vide, at et produkt er light, så er vi tilbøjelige til at spise - op til 50 procent - mere af det. Derudover er det almindeligt kendt, at fødevarer med et lavt fedtindhold har tendens til at få tilføjet mere sukker for smagens skyld, mens fødevarer med et lavt sukkerindhold ofte indeholder mere fedt, og på den måde sparer du ikke mange kalorier på lang sigt.

6. Du spiser honning i steder for sukker: Rigtig mange mennesker forsøger at undgå sukker ved at erstatte det med honning. Det fremstår for mange både sundere og mere natuligt, men kroppen kan faktisk ikke skelne mellem de to typer sukker. Og da honning - eller sirup - er tættere og mere kompakt, indeholder en spiseskefuld honning faktisk flere kalorier end en tilsvarende spiseske med sukker.

7. Du steger i olivenolie: Selvom olivenolie er skulle være godt for hjertet, og i øvrigt er en hovedingrediens i hele det europæiske køkken, så kan olivenolie hurtigt blive usundt for os. De fleste danskere bruger olivenolie til at stege i,  men når olien bliver opvarmet til kogepunktet, så frigives ‘giftige’ kemikalier, der kan reagere med vores cellers DNA på en måde, der er blevet knyttet til en højere risiko for kræft og hjertesygdomme.

 

Følg Dagens Sundhed for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip