8 tegn på at du har en vinterdepression (og 5 tips til at bekæmpe den)

Mange danskere oplever, at humøret dykker, når dagene bliver mørkere og vejret bliver koldere.

Men for nogen er det en rigtig svær tid.

Psychology Today har samlet en række tegn på, at du har en vinterdepression - og en håndfuld gode råd til, hvad du kan gøre ved det.

1. Du føler dig nedtrykt det meste af tiden næsten hver eneste dag.

2. Du mister interessen for ting, som du plejede at synes godt om.

3. Ændringer i dit søvnmønster - som regel sover du mere.

4. Dit energiniveau er lavt.

5. Du har svært ved at koncentrere dig.

6. Du føler dig angst eller irritabel og har svært ved at håndtere stress.

7. Du føler et større behov for at være alene.

8. Du længes efter sollys.

Det kan du gøre:

1. Prøv lysterapi.
Husk også at komme ud i dagslyset, når du har mulighed for det.

2. Strukturér din søvn.
Vinterdepression betyder ofte søvnforstyrrelser og forstyrrelser i din døgnrytme. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at holde nogenlunde stabile sovetider.

3. Sørg for at komme ud.
Det giver dig energi og løfter dit humør.

4. Tag på ferie.
En ferie til et solrigt sted kan være et tiltrængt afbræk i løbet af en lang vinter.

5. Sørg for at spise sundt.
Prøv at finde en balance mellem din trang til kulhydrater og dit behov for protein og grøntsager.

Følg Dagens Sundhed for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip