Advarsel: Sløset sikkerhed er et problem for betaling med mobilen

Skrevet af Mere mobil

03/01/2014
Mange smartphone-ejere har telefonen fyldt med bunkevis af private oplysninger, uden at tænke over hvilken sikkerhedsrisiko det udgør, når man end ikke har ulejliget sig med at aktivere en basal pinkode. Alt fra adgang til privat- og firmamailen, Facebook og logins til forskellige websites, ligger ofte frit tilgængelig. Dertil kommer private fotos og SMS-beskeder. Mere end hver tredje smartphone-ejer i Danmark har ikke beskyttet sig med en adgangskode, viser en Epinion-undersøgelse, lavet for 4T Mobile Payments, der er teleoperatørernes fælles organisation til fremme af mobilbetaling i Danmark. Den sløsede sikkerhed bekymrer Peter Bredgaard, direktør i 4T. Særligt fordi at vi snart begynder at lægge betalingsinformationer ind på smartphonen, i større udstrækning end tidligere. - ”Mange af os glemmer, at smartphonen er en lille minicomputer, der rummer private data og personfølsomme oplysninger. Mange af os bruger endda smartphonen som en opslagstavle, hvor vi noterer andre personlige koder ned for at huske dem. Det er derfor vigtigt at få styr på sikkerheden,” lyder det fra Peter Bredgaard. 4T: Mobilbetaling kommer snart Personlige oplysninger som koder til hjemmesider, betalingskort og computer ligger allerede nu gemt på hver sjette smartphone. Coop, der står bag Super Brugsen og Fakta, samt Dansk Supermarked som driver Bilka, Føtex og Netto har siden sidste sommer, været i gang med at opdatere betalingsterminalerne i forretningerne, til at kunne understøtte mobilbetaling. - ”Om kort tid kan vi begynde at betale med mobilen og gemme alle vores kreditkort, medlemskort og loyalitetskort i den mobile tegnebog. Det betyder, at det bliver vigtigere end nogensinde at huske at beskytte mobilen mod uønskede indtrængende,” fortæller 4T-direktøren.

Dagens topnyheder

Mange smartphone-ejere har telefonen fyldt med bunkevis af private oplysninger, uden at tænke over hvilken sikkerhedsrisiko det udgør, når man end ikke har ulejliget sig med at aktivere en basal pinkode.

Alt fra adgang til privat- og firmamailen, Facebook og logins til forskellige websites, ligger ofte frit tilgængelig. Dertil kommer private fotos og SMS-beskeder.

Mere end hver tredje smartphone-ejer i Danmark har ikke beskyttet sig med en adgangskode, viser en Epinion-undersøgelse, lavet for 4T Mobile Payments, der er teleoperatørernes fælles organisation til fremme af mobilbetaling i Danmark.

Den sløsede sikkerhed bekymrer Peter Bredgaard, direktør i 4T. Særligt fordi at vi snart begynder at lægge betalingsinformationer ind på smartphonen, i større udstrækning end tidligere.

- ”Mange af os glemmer, at smartphonen er en lille minicomputer, der rummer private data og personfølsomme oplysninger. Mange af os bruger endda smartphonen som en opslagstavle, hvor vi noterer andre personlige koder ned for at huske dem. Det er derfor vigtigt at få styr på sikkerheden,” lyder det fra Peter Bredgaard.

4T: Mobilbetaling kommer snart

Personlige oplysninger som koder til hjemmesider, betalingskort og computer ligger allerede nu gemt på hver sjette smartphone.

Coop, der står bag Super Brugsen og Fakta, samt Dansk Supermarked som driver Bilka, Føtex og Netto har siden sidste sommer, været i gang med at opdatere betalingsterminalerne i forretningerne, til at kunne understøtte mobilbetaling.

- ”Om kort tid kan vi begynde at betale med mobilen og gemme alle vores kreditkort, medlemskort og loyalitetskort i den mobile tegnebog. Det betyder, at det bliver vigtigere end nogensinde at huske at beskytte mobilen mod uønskede indtrængende,” fortæller 4T-direktøren.