Advarsel: Telenor bryder løfte om gratis Wimp

Du bliver snydt, hvis du tror på Telenors løfte om et års frit forbrug af musiktjenesten Wimp. Det er ellers en del af den pakke, der følger med i mange af selskabets abonnementer, men selskabet undlader behændigt at oplyse en ting i deres reklamer.

Hvis du opsiger dit telefonabonnement efter den lovlige bindingsperiode på seks måneder, kan du ikke længere få lov at bruge Wimp i de 12 måneder, som ellers er med i købet. Det skriver Søndagsavisen.

Wimp kan sagtens bruges på andre platforme og er ikke afhængig af et Telenor-abonnement for at fungere. Men kunderne er så alligevel faktisk bundet i 12 måneder, hvis man vil have fuld valuta for det tilbud, man har købt, og den går ikke.

- Det er ikke lovligt at binde private telekunder i mere end seks måneder, og alle væsentlige betingelser for tilbuddet skal være oplyst i reklamen, siger Forbrugerombudsmanden Henrik Øe til Søndagsavisen.

Det risikerer nu at få konsekvenser for det store teleselskab.

- Jeg vil nu på baggrund af Søndagsavisens historie bede Telenor om en nærmere forklaring, slår Forbrugerombudsmanden fast.

Hos Socialdemokraterne undrer erhvervsordfører Benny Engelbrecht sig gevaldigt over Telenor.

- Jeg fatter ganske enkelt ikke, hvorfor de gang på gang går over stregen. Det er som om, de tænker ’går den, så går den’, siger han og fortsætter:

- Telenor skal faktisk tænke sig grundigt om. For med den opførsel gør de ikke andet end at påberåbe samt politikernes opmærksomhed og åbne for yderligere lovstramninger og højere bøder, siger Benny Engelbrecht.

Hos Telenor lægger man sig fladt ned, da selskabet bliver bedt om en kommentar til historien.

- Egentlig synes vi, at vi havde gjort betingelserne tydelige nok. Men vi kan godt se, efter jeres henvendelse, at vi godt kunne have gjort det lidt skarpere. Det er vi nu i færd med at ændre, siger privatkundedirektør Mikkel Torsting.

Han lover samtidig, at alle Telenor-kunder, der har fået 12 måneders Wimp med i købet, også kan få lov at gavn af alle 12 måneder, selvom de opsiger deres teleabonnement efter bindingsperioden på seks måneder.

Hvorfor siger jeres kundeservicemedarbejdere så det stikmodsatte, altså at I lukker for Wimp, hvis man opsiger sig telefonabonnement?

- Det hænger formentlig sammen med, at vi ikke har været dygtige nok til at forklare dem, hvordan det hænger sammen.

For et år siden krævede jeres butikker 500 kroner for at åbne en simlåst telefon. I fik et påbud fra Forbrugerombudsmanden om at stoppe med den praksis, da Søndagsavisen skrev historien. Den gang forklarede I jer ligeledes med, at det var fejl, at medarbejderen havde opkrævet 500 kroner. Hvorfor gør jeres medarbejdere tilsyneladende det modsatte af, hvad de skal?

- Jeg tror i virkeligheden, at det er lidt symptomatisk for telebranchen, at det er ret kompliceret, det vi laver. Og derfor opstår der fejl, hvor der måske er et link imellem, hvad den ene gør, og hvad den anden gør. Det sker desværre en gang imellem, for det er mennesker, der arbejder i virksomheden, siger Mikkel Torsting.

Han lover nu, at kunder som gerne vil beholde deres Wimp i 12 måneder, kan rette henvendelse til Telenor og få en værdikupon udstedt til tjenesten.

Dagens Gossip