AGF jagter tilskuere med nye priser

Et fald på 2.000 tilskuere pr. hjemmekamp er ikke acceptabelt i AGF, der nu tager konsekvensen af den kedelige udvikling og sætter prisen ned på sæsonkort og billetter.

Prisfaldet kommer efter et forår med et så lavt tilskuergennemsnit, at »årsregnskabet« lander på 7.381 tilskuere på kamp i Superligaen.

Det er et fald på 21 procent på én sæson.

- Der findes flere årsager til nedgangen, men der er tre primære årsager, hvor vi ikke har indflydelse alle. Blandt andet har det været et langt og meget koldt forår, som har holdt mange folk hjemme. Så har der været mange mandagskampe, som især børnefamilier bliver ramt af. Og så er der endelig den sportslige succes, som selvfølgelig også spiller ind på antallet af tilskuere, siger AGFs kommercielle direktør, Jørn Klinge.

Han har på grund af nedgangen ændret prisen på sæsonkort med 400 kroner, så det billigste sæsonkort for en voksen nu koster 1.175 kroner, mens en billet til en enkelt kamp kan fåes for 100 kroner for voksen og ned til 40 kroner for en børnebillet.

- I bund og grund handler det om, at vi gerne vil have så mange som overhovedet muligt til at komme på stadion. Derfor sænker vi priserne til et niveau, som vi mener, passer til den vare, som vi sælger, nemlig fodbold på højt niveau i Danmark, forklarer Jørn Klinge.

Jørn Klinge og AGF følger dermed i hælene på FC Midtjylland og Brøndby, der begge har sat priserne på sæsonkort kraftigt ned for at lokke flere tilskuere på stadion.

Hos FC Midtjylland kan et sæsonkort købes for 595 kroner, hvis man samtidig er medlem af fanklubben på Heden. Og i Brøndby kan der købes sæsonkort for 795 kroner.

- I Herning er det ét produkt, i Brøndby et andet og i Aarhus et tredje. Vi mener, at vi har ramt en pris, som matcher den vare, som vi sælger. Samtidig er vi dog også opmærksomme på, at vi skal gøre mere for det publikum, der er kommet på stadion. Blandt andet gør vi mere ud af vores optakter på stadion med interviews før kampen, siger Jørn Klinge.

På diverse AGF-fanssites har der den seneste tid været rumlen og utilfredshed med billetpriserne. Det skete i takt med, at FC Midtjylland og Brøndby meddelte, at de satte priserne ned. Noget længere ned, end AGF har gjort.

- Vi forsøger altid at lytte til vores fans og har også haft en dialog med dem, som vi altid har, men vi skal også drive en forretning. Vi synes, at prisen afspejler vores produkt, lyder det fra AGFs kommercielle direktør.

Som det kan ses nedenfor, er prisen på et sæsonkort ikke i den dyre ende af dansk fodbold, men blot til en oplysning, kan et sæsonkort til en ståplads på Allianz Arena i Bayern eksempelvis købes for 120 euro, hvilket svaret til cirka 900 kroner, men så får man altså også verdens bedste klubhold at se.

Her kan du se gennemsnittet per AGF-kamp i de forskellige sæsoner

2012/2013: 7.381 tilskuere 2011/2012: 9.375 tilskuere 2010/2011: Ikke i Superligaen 2009/2010: 10.506 tilskuere 2008/2009: 10.064 tilskuere 2007/2008: 9.256 tilskuere 2006/2007: Ikke i Superligaen 2005/2006: 7.845 tilskuere 2004/2005: 9.385 tilskuere 2003/2004: 9.179 tilskuere 2002/2003: 9.112 tilskuere

Dagens Gossip