Airbus flyver fra Dreamlineren

Blandt de bløde, lette skyer foregår en kamp blandt giganter, når de store flyselskaber konkurrerer om luftrum og vinger. Og nu har europæiske Airbus genvundet magten over Boeing, efter Boeing især er gået tilbage på grund af problemer med Dreamlineren.

Hvert år kæmper flyindustrien om ordrer til en samlet værdi af 100 milliarder dollar, svarende til omkring 581 milliarder kroner. Airbus sikrede sig i første kvartal 431 nye leverancer i ordrebogen, hvor Boeing bare fik 220 og dermed kun fløj ind på en anden plads, skriver Børsen mandag.

Airbus' nye leverancer stammer især fra det indonesiske lavprisselskab Lion Air, som har afgivet en ordre på 243 nye mellemdistancefly til en samlet listepris på omkring 134 milliarder kroner, og det samlede antal af ordrer er fire gange så mange som Airbus fik i hele sidste kvartal af 2012.

Nu sætter Airbus salgsmålene i vejret efter at have indtaget førstepladsen og skruer målsætningen op på 700 ordrer, hvor selskabet tidligere satsede på 650 for året som helhed, skriver Børsen.

Normalt kigger branchen ikke dybt i de kvartalsmæssige opgørelser over flyproducenternes ordrebøger, men på grund af de store omvæltninger i førerfeltet tillægger analytikerne tallene mere værdi.

Sidste år så det nemlig helt anderledes ud. Her var det Boeing som genvandt luftkampen for første gang i mange år, ved at sælge store mængder renoverede fly af typen 737, samtidig med at selskabet tog nye ordrer ind på Dreamlineren, skriver Børsen.

Nu forsøger Boeing sig igen med at opgradere ældre fly, denne gang den succesfulde 777, skriver Reuters. Selskabet er tidligere blevet anklaget for at trække tiden ud med lanceringen af den restaurerede 777er, kaldet 777X, for at lade sig inspirere af Airbus' seneste flydesign.

Men nu ser det ud til, at Boeing skal have fart på. For selskabets loyale kunde, British Airways' moderselskab International Airlines Group, ser ud til at have kig på en ordre på 20 af de spritnye Airbus A350-1000 fly til en værdi af godt 332 milliarder dollar stykket, skriver Reuters.

»Hvis Boeing havde nogen tvivl om nødvendigheden af at skynde sig med 777X, så burde dette fjerne ethvert spor af tvivl,« siger Richard Aboulafia, analytiker i Teal Group til Reuters.

The Wall Street Journal var de første, der reporterede om forhandlingerne, og disse forventes at fortsætte indtil sidste minut, i hvad der er den hidtil tættest fulgte ordreindgang på jumbojets i år. Hverken Airbus eller International Airlines Group har ønsket at kommentere sagen indtil videre.

 

Dagens Gossip