Akutmodtagelsen dumper hos patienterne: Oplever ventetid og smerter

Der er problemer med at give patienterne i akutmodtagelsen på landets hospitaler ordentlig besked om ventetiden og med at dulme deres smerter, mens de venter.

Hver tredje svarer i en ny landsdækkende undersøgelse, at de ikke får deres behov for smertelindring dækket.

Og det er ikke godt nok, mener både regionsrådsformand Bent Hansen (S) og formand for Danske Regioners Sundhedsudvalg, Ulla Astman (S).

- Det er ikke godt nok, når næsten hver tredje patient på akutmodtagelserne oplever, at han eller hun slet ikke får tilbudt smertelindring, mens patienten venter på at blive undersøgt og komme i behandling, siger Ulla Astman.

- Derfor har vi allerede sat gang i en undersøgelse af, hvad vi kan gøre for at forbedre smertelindringen, for vi må undersøge, hvordan det kan gøres bedre fremover.

Undersøgelsen er den første landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser på akutområdet.

- Patienternes tilfredshed med akutmodtagelserne er lavere, end jeg havde forventet, siger Ulla Astman.

Det er begrænsede muligheder for at få mad og drikke og dårlig eller ingen information om ventetiden, som flest patienter er utilfredse med.

For eksempel oplevede 6 af 10 patienter i undersøgelsen, at de ikke blev informeret om årsagen til eller udviklingen i ventetiden.

- Resultaterne afspejler, at vi har travlt, men derfor er det ikke tilfredsstillende, at så mange mener, at de ikke bliver informeret tilstrækkeligt om ventetid eller årsag, siger regionsrådsformand Bent Hansen.

Ulla Astman forventer, at alle led i akutmodtagelserne lærer af resultaterne i den landsdækkende undersøgelse på området.

Resultaterne fra undersøgelsen er baseret på svar fra 6764 patienter, der har haft et akut ambulant besøg, uden efterfølgende indlæggelse i perioden 20. august til 9. september 2014, skriver Danske Regioner i en pressemeddelelse.

/ritzau/

Dagens Gossip