Akuttelefon med sygeplejersker er en succes

Skrevet af John Meyer

22/01/2013

Mest læste i dag

123.000 opkald er det blevet til, siden akuttelefonen i Region Hovedstaden åbnede for et år siden. Brugerne er glade for at kunne ringe og få at vide, om de skal tage til lægen eller på skadestuen. Samtidig følger stort set alle, der ringer ind, de råd, som de får af sygeplejerskerne i den anden ende af røret. Kun en ud af 20 gør ikke, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Indtil videre er akuttelefonen en frivillig mulighed for hovedstadens borgere, men fra næste år sker al visitation til Storkøbenhavns akutklinikker og akutmodtagelser igennem akuttelefonen.

- Folk ringer, når de har det skidt og er usikre på, hvornår symptomer er kritiske eller ikke kritiske, hvor længe er det acceptabelt, at børn har feber, og hvornår kan man nøjes med at tage et par panodil'er. Er der tale om personer i risikogrupperne, så henviser vi til lægevagt eller egen læge. Det kan være ældre borgere, kroniske syge eller helt små børn, fortæller Mette Ørtoft, der er sundhedsfaglig chef på akuttelefonen.

Af de mange opkald ender 30 pct. med at blive opfordret til egenomsorg, 28 pct. til at søge egen læge eller lægevagt og 14 pct. til at tage på akutklinik/akutmodtagelse. I tre pct. af tilfældene sendte akuttelefonen en ambulance ud til borgeren.

I Dansk Sygeplejeråd er Vibeke Westh, kredsformand i Kreds Hovedstaden, glad for akuttelefonens succes.

- Det er meget positivt, at borgerne er glade for akuttelefonen og tager muligheden for relevant sundhedsfaglig rådgivning til sig. De gode resultater understøtter vores klare holdning: Der er store perspektiver i at lade sygeplejerskerne indtage en nøglerolle i visiteringen af patienter med akutte skader og sygdom, siger hun.