Aller: Se og Hør brugte ulovlige metoder

Den interne advokatundersøgelse i Aller efter Se og Hør-skandalen slår fast, at ugebladet i årevis købte ulovlige oplysninger fra en kilde i Nets. Det oplyser Aller-koncernens topchef Pål Thore Krosby til flere medier.

Undersøgelsens konklusioner får ifølge Berlingske topchefen i Aller, Pål Thore Krosby, til at varsle fyringer af ledere og ansatte på Se og Hør fredag, men han siger samtidig til avisen, at undersøgelsen ikke får flere hoveder til at rulle i toppen af Aller-koncernen.

- Kan det bevises, at man har haft specifikt kendskab og har medvirket aktivt til denne type ulovlighed, begynder man at bevæge sig mod noget, der vil kunne få en konsekvens for et ansættelsesforhold, siger Pål Thore Krosby til Politiken.

- Det får konsekvenser for personer på ledelsesniveau og på medarbejderniveau, tilføjer han.

Advokat Henrik Stagetorn har i samarbejde med revisionsfirmaet PwC lavet undersøgelsen af arbejdsmetoderne på Se og Hør på Allers bestilling.

Ifølge Politiken viser undersøgelsen, at den ulovlige overvågning af kendtes og kongeliges kreditkortoplysninger har stået på fra efteråret 2008 til 2011.

Ud over forholdet til kilden i Nets – altså tys-tys-kilden – konkluderer rapporten, at også et andet kildeforhold har været i strid med lovgivningen. Det drejer sig om informationer, som bladet har fået fra en ansat i et luftfartsselskab.

Samtidig viser rapporten ifølge Politiken, at der er risiko for, at reglerne i forhold til Skat ikke har været overholdt fuldt ud, når det gælder aflønningen af tys-tys-kilden.

Ifølge Jyllands-Posten frikender rapporten Allers nuværende ledelse for kendskab til både kilden og ulovligheder.

Udgiverdirektør i Aller og tidligere konstitueret chefredaktør på Se og Hør Per Ingdal trak sig i sidste uge sig efter skandalen, fordi han ikke kunne stå inde for de arbejdsmetoder på Se og Hør, som er blevet afsløret.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV