Amerikanske piloter kæmper mod Norwegian

Piloterne fra det amerikanske Southwest Airlines vil kæmpe med næb og klør for at forhindre fly fra Norwegians irske datterselskab i at lande i USA.

- Vi er villige til at konkurrere med hvem som helst og når som helst. Men vi godtager ikke, at nogen selskaber flytter til et land udelukkende fordi, det har en mere attraktiv arbejdsmarkedslovgivning, siger luftkaptajn Paul Jackson til avisen Dagens Næringsliv.

Han er denne uge i Norge sammen med repræsentanter fra amerikanske fagforeninger og europæiske pilotkolleger for at kæmpe mod Norwegians omstridte langdistanceruter.

Fagforeninger i USA har opfordret landets transportmyndigheder til at afvise licensansøgningen fra Norwegians datterselskab med den begrundelse, at det undergraver de ansattes løn- og arbejdsforhold.

Southwest Airlines, der er verdens største lavprisselskab, minder på mange måder om Norwegian, erkender Paul Jackson.

- Men vi synes, at alle skal konkurrere på lige vilkår og lægge deres virksomhed i hjemlandet, siger han.

Han frygter, at flere luftfartsselskaber vil begynde at operere under såkaldt bekvemmelighedsflag ved et oprette selskaber i lande med en lempelig arbejdsmarkedslovgivning.

Paul Jackson er overbevist om, at Norwegian har udvalgt Irland som base for sit datterselskab udelukkende for at øge profitten.

Norwegians kommunikationsdirektør, Anne Sissel Skånvik, må dagligt svare på spørgsmål i sagen. Gentagne gange har hun sagt, at modstanden i USA skyldes frygten for ny konkurrence.

- Vores langdistanceselskab vil være et irsk selskab. Underlagt irsk tilsyn. Vi må være i et EU-land for at få trafikrettigheder fra EU, siger hun.

De utilfredse amerikanske og europæiske piloter fik tirsdag lov til at fremlægge deres synspunkter i det norske trafikministerium.

- Jeg tror, at de er utilfredse med, at Norwegian er begyndt at flyve til USA. Det vil jeg gerne høre mere om, sagde John-Ragner Aarset, statssekretær i ministeriet, inden mødet.

Men han gjorde det også klart, at der er op til de irske og amerikanske myndigheder, som i sidste ende skal tage stilling til ansøgningerne fra Norwegian.

/ritzau/NTB

Dagens Gossip