Analyse fra april: Sikkerheden halter i Gudvangatunnelen

Det konkluderede en risikoanalyse ifølge vg.no tilbage i april, men forud for mandagens brand i motorvejstunnelen, der er Norges næstlængste, og som ligger nordøst for Bergen, var ingen nye tiltag blevet indført.

Nils Magne Slinde, der er direktør for det lokale vejvæsen, indrømmer, at tunnelen trænger til at blive renoveret. Men man venter på at få afklaret mulige bevillinger, før arbejdet går i gang, forklarer han til vg.no.

I rapporten fra det schweiziske selskab HOJ Consulting GmbH/Matrisk GmbH konkluderes det, at »uden opgradering er risikoen i Gudvangatunnelen så høj, at det ikke kan accepteres. Denne konklusion gælder allerede fra i dag, men med stigende trafik vil risikoen nå et endnu højere niveau i løbet af de næste 20 år«.

Blandt andet foreslår selskabet, at fartgrænsen sænkes til 60 kilometer i timen, mens det på længere sigt er den bedste løsning at bygge en helt ny tunnel.

Oven på branden lover Nils Magne Slinde dog, at man nu tager stilling til aktuelle forbedringer.

»Det er forskellige risikobegrænsende foranstaltninger med forskellige omkostninger,« siger han til vg.no.

Men mens skaderne fra branden formentlig ikke vil tage så lang til at udbedre, er der meget længere udsigter, hvis det generelle sikkerhedsniveau i tunnelen skal hæves. Over for nrk.no forklarer Nils Magne Slinde, at det kan blive nemmere at bygge en helt ny tunnel frem for at renovere den gamle, så den lever op til de krav, som et EU-direktiv stiller.

»Når vi skal skifte alle installationer i en så lang tunnel, så bliver tunnelen jo lukket i månedsvis, måske årevis,« siger han og tilføjer, at alternative ruter rundt om tunnelen også bliver svære at få til at fungere i praksis.

EU-direktivet kræver, at sikkerheden er forbedret før 2019.

Ved mandagens brand, som brandvæsnet fik under kontrol efter tre timer, blev 80 personer evakueret fra tunnelen, og 66 blev behandlet for røgskader, skriver vg.no.

Dagens Gossip

Dagens TV