Analyse: Går SAS' genkomst for langsomt?

Regnskabet viser tydeligt, at det kan komme til at tage et godt stykke tid, før SAS er på niveau med konkurrenterne, om end der dog er fremgang i forhold til samme periode sidste år, ligesom SAS fastholder, at man vil kunne levere et positivt resultat før skat i regnskabsåret 2012/13, der slutter til oktober.

Berlingske offentliggjorde i lørdags en brancheanalyse fra Berlingske Research af udviklingen for SAS og de ni vigtigste konkurrenter i perioden 2010-2012. Den viste tydeligt et SAS, der har haft kæmpet en dødskamp, og derfor ikke været i stand til at svare igen på konkurrenternes offensive tiltag.

Efter redningsplanen kom på plads i november sidste år, har SAS fået ro på hos bankerne indtil 2015. SAS har dermed reelt to år til at bevise, at selskabet kan gøres levedygtigt og attraktivt for en eventuel køber.

Selv om SAS demonstrerer fremgang og måske kan levere et marginalt overskud før skat i år, skal der meget mere til i 2014, hvis selskabet skal stå i en acceptabel situation, før man igen skal i gang med at forhandle med bankerne om forlængelse af kreditterne i efteråret 2014.

Selskabet skal meget gerne vise, at det er i stand til at tjene nok penge til både at nedbringe sin gæld og kunne betale for de nye fly, der er afgørende for, at SAS kan blive konkurrencedygtigt.

Brancheanalysen viste, at SAS' flåde både er gammel og består af for mange forskellige typer fly, når man sammenligner med konkurrenterne. Nye fly er meget mere brændstofeffektive, mens færre flytyper giver markant lavere vedligeholdelsesomkostninger.

Et SAS med en god indtjening vil kunne lave et godt miks mellem at eje og leje de nye fly, men som økonomien ser ud nu, vil der langt overvejende blive tale om at leje flyene - naturligvis med en indtjening til udlejeren, som tilsvarende vil reducere SAS' gevinst ved nye fly.

SAS vil være nede på fire flytyper i løbet af nogle år, hvilket ifølge selskabet er det nødvendige antal for at kunne drive det ønskede netværk. Spørgsmålet er dog, om SAS bliver klemt mellem den simple lavprismodel - ofte med kun én flytype som i tilfældet Ryanair og easyJet - og de meget store netværksselskaber Lufthansa, British Airways-Iberia og Air France-KLM.

Med sit netværk vil SAS aldrig kunne få så lave enhedsomkostninger som lavprisselskaberne, mens SAS' netværk - ikke mindst på langdistanceflyvningerne - har svært ved at konkurrere med de store selskabers netværk.

Netop på langdistanceruterne er SAS ekstra presset i år, efter at Norwegian har lanceret sin store satsning med ruter til Bangkok og New York. Får Norwegian succes med satsningen, vil det blive svært for SAS at få økonomi i sine langruter, og situationen forværres af, at de tre store europæiske luftfartsselskaber alle flytter kapacitet til det mere lukrative Skandinavien fra Sydeuropa. Alle kæmper på den måde om den skandinaviske lyst til lange flyrejser, hvilket uundgåeligt vil komme til at presse priserne.

SAS står ydermere med den udfordring, at selskabet også skal til at beslutte sig for, hvilke nye fly man vil have til sine langdistanceruter, og dermed også hvor meget man vil satse på de lange flyvninger, hvor konkurrencen om muligt kan blive endnu mere intens de kommende år end på ruterne i det skandinaviske hjemmemarked.

Endelig skal SAS have genoprettet tilliden til kabinepersonalet, som har været på nulpunktet siden de brutale forhandlinger i forbindelse med redningsaftalen, hvor kabinepersonalet følte sig presset og truet til at give urimelige indrømmelser.

Siden er SAS' punktlighed - hvor man indtil for nylig var blandt de allerbedste - og kundetilfredsheden kommet under pres. Ifølge personalet som en naturligvis konsekvens af de forringede arbejdsvilkår. Og SAS har travlt med at få genoprettet tilliden, for uden medarbejdernes engagement bliver det mere end svært at bringe SAS i god gænge inden 2015.

Dagens regnskab var en skuffelse - ikke mindst når der korrigeres for en uventet positiv engangseffekt fra de genforhandlede pensionsaftaler - og allerede når SAS til september afleverer regnskab for perioden maj-juli, skal det vise markant større fremgang, hvis man skal kunne tro på et sundt SAS i 2015.

Dagens Gossip

Dagens TV