Analyse: Huawei brager frem i Danmark

Skrevet af Mere mobil

08/01/2014

Dagens topnyheder

Selvom det kan være vanskeligt at udtale Huawei(”Hwah-way”) betyder det ikke, at danskerne har vendt ryggen til den kinesiske smartphone- og netværksvirksomhed, der etablerede sig i Danmark for to år siden.

Tal fra analyseinstituttet GfK viser, at Huawei er den smartphone-producent der på det danske marked i 2013, oplevede den største vækst. Salget steg mere end 100 procent sammenlignet med 2012.

Når man ser på salget i det åbne marked, altså uden om teleoperatørerne, så var Huaweis telefoner de næstmest solgte i perioden august til november 2013. På året som helhed sad Huawei på 40 procent af det samlede marked, når der ses bort fra teleselskaberne.

- ”Det er flot at en ukendt producent så hurtigt kan tage markedsandele, men den store vækst skal ses i lyset af, at Huawei er kommet fra et meget lavt starttal, hvilket naturligt booster procenten. Desuden forholder analysen sig kun til salg uden om operatørerne, der fortsat sidder på en væsentlig andel af salget i Danmark,” fortæller mobilekspert fra MereMobil.dk, John G. Pedersen, der i mere end 10 år har fulgt mobilmarkedet.

Indblik i tallene

GfK-tal er ikke offentligt tilgængelige, men MereMobil.dk har fået adgang til at kigge i rapporten. I det samlede danske marked sad Samsung  i oktober 2013 på 38 procent af salget målt i styks, mens Apple kunne notere sig 35 procent.

Huawei havde her 4 procent, hvilket er omtrent det samme som LG og Nokia. HTC havde i den måned 7 procent af salget, mens Sony fik 6 procent. I den efterfølgende måned faldt Huawei til 3 procent.

Den seneste telefon producenten har præsenteret er Huawei Ascend Mate 2 4G, der også kommer på markedet i Danmark.

Mere til historien

Huaweis bedst sælgende telefoner er Y200 og Y300, mens det er Ascend P2 og P6, der har trukket overskrifterne. P2 på grund af lynende hurtig 4G performance. P6 udmærkede sig på designet.