Analyse: Investeringer er vejen ud af krisen

»Investeringer er opskriften på succes i krisetider.«

Sådan lyder Sydbanks egen hovedkonklusion på en ny analyse, som banken har lavet i samarbejde med organisationen Copenhagen Economics.

Den viser, at de produktionsvirksomheder der har oplevet mest vækst under krisen - i form af stigende omsætning og indtjening - har det fællestræk, at de valgt at bruge den samme strategi under krisen - nemlig at investere i stedet for at spare.

Stjernerne klarer sig markant bedre

I analysen har en tredjedel af virksomhederne fået den flatterende betegnelse: »Stjernerne«

Stjernerne har i gennemsnit øget deres investeringer med 12 procent i perioden fra 2008 til 2012, mens gennemsnittet for alle virksomheder i undersøgelsen ligger på 4,5 procent.

Mens virksomhederne generelt har oplevet et markant fald i omsætningen fra 2008 til 2012, er stjernernes omsætning vokset med op mod 40 procent i samme periode.

Stjernevirksomhederne har også præsteret en stigende profitmargin fra godt 10 procent til cirka 12 procent i 2012, mens de resterende virksomheder har oplevet faldende indtjening. Endelig er stjernernes egenkapitalforrentning også forbedret mere end resten.

Ikke vækstinvesteringer - men spareinvesteringer

Dykker man lidt ned i analysen, kan man dog konkludere, at det ikke klassiske vækstinvesteringer, der har skabt de succesfulde resultater.

Det har nemlig primært handlet om at investere i fremtidige besparelser - altså eksempelvis at købe nyere og mere effektive maskiner, der kunne sænke produktionsomkostningerne.

Derudover er de virksomheder der har klaret sig bedst under krisen, også dem, der ved indgangen til krisen allerede havde en trimmet organisation og derfor havde overskud til at investere.

»Vores analyse viser, at de virksomheder, der var sunde og stærke, da vi gik ind i krisen, er blevet endnu stærkere under den,« skriver Sydbanks administrerende direktør, Karen Frøsig i en pressemeddelelse og fortsætter:

»De har haft mod til at holde ved deres strategi og investere yderligere i at trimme og effektivisere - i stedet for at sætte ind med sparekniven,« siger hun.

Ikke ligegyldigt hvordan man investerer

Også Martin Thelle, der er direktør og partner ved Copenhagen Economics, der har lavet analysen sammen med Sydbank, mener, at det er grund til at rose stjernevirksomhederne for deres strategi.

»Analysen viser, at det ikke er bare er det at investere i selv, der gør en succes. Det handler også i høj grad om, hvordan de har investeret,« siger han til Berlingske Business.

Men mange af de her investeringer har jo handlet om effektiviseringer. Det er jo så ikke i så høj grad investeringer, der har været med til at skabe arbejdspladser?

»Virksomhederne har fået en mere effektiv forretning, men de har også fået en større forretning. Det er ikke sådan, at vi kan gøre op præcis, hvad det på længere sigt betyder for antallet af arbejdspladser,« siger Martin Thelle og fortsætter:

»Men man kan sige, at nogle af de virksomheder, der ikke har sørget for at skære ind til benet, potentielt set kunne have risikeret at stå i køen blandt konkurskandidater,« siger han.

 

Dagens Gossip